teenagelivet

brevkassespørgsmål

teenagelivet

brevkassespørgsmål af
Bastian
14 år
Oprettet 1 år 6 måneder siden

hej cyberhus er en dreng på 14 blev 14 i efterårsferien er rigtig tit trist bor på et bosted har også lige fået en ungdoms sagsbehandler men har ikke mødt hende endu men det bosted jeg bor på er jeg ikke særlig vild med. pls svar

Svar:

Kære dreng på 14 år.

Det lyder rigtig svært at bo et sted du ikke er glad for at være!
Mon der er nogen der ved hvordan du går rundt og har det?

At være anbragt kan være en rigtig svær situation. Som ung forstår man ikke altid hvorfor man egentlig er anbragt og andre gange forstår man det godt. Jeg kan forestillle mig, at det kan være svært at bo på en institution, hvor man ikke rigtig får en følelse af at være en del af en familie?
Der er ikke samme muligheder, tænker jeg, for at trække sig lidt væk på sit værelse, som der kan være når man bor i en familie?
Men hvad mon det konkret gør, at du synes det er rigtig svært? Er det et savn til din familie eller hvad mon der gør det?

Er der nogle af de andre unge, som bor på bostedet, som du har det godt med? Nogen du kan grine med og tale med, om hvordan i går og har det? Det er super vigtigt ikke at gå alene med tingene indeni, da de så har det med at vokse sig endnu større. Samtidig ved jeg også, at det bare kan være enormt svært at turde fortælle nogen om det.

Din alder nu, gør at du får en ungdomssagsbehandler, hvilket kan være en rigtig god ting. Din alder gør nu at du kan blive lyttet til, på en hel anden måde, end da du var 13. Så på den måde kan det faktisk være godt at have fået en ny sagsbehandler. Hvad mon du tænker om det?

Jeg håber du har mod på at fortælle den nye sagsbehandler om, hvordan du går og har det, og hvordan det er for dig, at bo hvor du gør. Så vil din sagsbehandler få mulighed for at forklare dig nogle ting omkring det og hjælpe dig til at kunne få det lettere i hverdagen. Du har også mulighed for, hvis du ikke allerede har det, at få en kontaktperson eller voksenven, som er din fortrolige du kan tale med. Så du ikke går alene rundt og har det på den her måde.

Jeg håber virkelig du har mod til at fortælle din nye sagsbehandler om hvordan du har det, så der er mulighed for at give dig noget hjælp til at få det bedre, og ikke være så trist hele tiden!

Og her til sidst får jeg også lyst til at spørge dig, er der mon nogle ting du er glad for, der hvor du bor?

Samt give dig en mulighed for, at møde andre unge i et anonymt rum. På www.gruppechat.dk er det muligt at tale med andre unge om de ting der fylder i hverdagen. Måske kunne det være hjælpsomt for dig, at åbne lidt op her?

Jeg sender dig en masse tanker og mod til at turde tale med den nye sagsbehandler!

Hilsen fra Rose

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål