hvordan fortæller man det
brevkassespørgsmål af
Aksel
14 år
Hej derinde. Jeg har gået rundt og gemt denne hemmelighed i 8 år det startede da jeg var fire i børnehaven var der et sted i børnehaven hvor små børn fik skiftet sin ble. jeg gik derind da der ikke var nogen og tog en ble jeg tog den på og følte det var godt efter som årene gik Gik jeg ud af børnehaven og stjal ikke bleer længere holdte så en pause til jeg blev 11 hvor jeg så en ble i min pap mors skuffe det var en nat ble til min lillebror den tog jeg med ind på mit værelse og tog den på brugte den måske i 2 måneder og det jeg gjorde med den er at tage den på og et par underbukser på og så endelig bare have den på og røre ved den og så da jeg vågnede havde jeg ble på og det kan jeg godt lide så lagde jeg den under sengen og stod op også når den gik i stykker smed jeg den ud også da jeg var 13 Skulle jeg købe ind til min mor Cyklede ind til den by jeg Bode i købte så en pakke Bleer 8-15 år sove bleer kørte hjem med dem også da jeg kom hjem gik jeg ind og puttede dem i en gammel høretelefone kasse en dag da jeg var alene hjemme tog jeg en ble på og tog alt tøjet af så jeg kun havde en ble på så lagde jeg mig i min seng og så noget YouTube så skulle jeg tisse så jeg rejste mig op og tænkte nu når jeg har ble på og en ble er lavet til at blive tisset i lagde jeg mig igen og tissede det var svært fordi Jeg i hele mit liv har tisset på et wc så tissede jeg jeg kunne godt lide det så da jeg havde tisset var bleen helt tung puttede den i en plastik pose og smed den ud tog noget andet affald med så jeg kunne ligge dem over ble posen. så har altid skulle være på vagt da min mor ikke skulle vide noget som det. nu er mit problem at jeg ikke kan passe nogen bleer mere altså jeg skal til at købe voksen bleer men det kan jeg ikke gøre uden min mor fordi hvis jeg køber dem online selv så kan hun se det over hendes telefon. men jeg vil gerne prøve at fortælle hende det men ved ikke hvordan jeg skal sige det uden det bliver akavet det jeg vil ønske der sker er at jeg fortæller hende det også er hun forstånde over for det og gerne vil hjælpe med at købe nogen bleer jeg kan passe men hvis det gør dårligt og hun ikke gider kommer det til at blive mega akavet hele tiden plis hjælp mig

Svar:
Kære Aksel
Hvor er det sejt at du tør stå ved dig selv, og undersøge forskellige ting omkring dig. Især lige her omkring bleer, da det er noget der virkelig kan være svært for mange at turde sige højt.
Jeg tænker det er vigtigt at du prøver at tale med din mor om det, og fortælle hende det stille og roligt. Samtidig når jeg læser dit brev, tænker jeg også at det kunne være vigtigt at du taler med nogle andre om det, som ved endnu mere om det at have den form for lyst.
Der kan nemlig ligge rigtig mange grunde bagved, at det er sådan man har det. Og samtidig er det på ingen måde unormalt at voksne har lyst til at være babyer og få den omsorg der hører med. Ofte er det voksne der ikke har fået så meget omsorg som barn og ung, eller har følt sig forsømt på andre måder. Og her tænker jeg, at det måske kan være rigtig vigtigt at du får talt med nogen om det, og finde frem til hvor din lyst måske kan stamme fra. For hvis der fx ligger noget inde i dig, fra din opvækst, som er til grund, er det måske vigtigt at få kigget på det og talt om det. Det kan være at headspace fx kan hjælpe dig på vej her. De tilbyder gratis samtaler til unge, og der findes en del centre rundt omkring i landet. Man kan også tale anonymt med dem på chat, men der kan man ikke tale med den samme rådgiver flere gange, som man kan, hvis man kommer ind i centret og taler med dem.
Rent praktisk i forhold til at købe bleer, så som skrevet, tænker jeg at det er bedst at prøve at være ærlig overfor din mor, og få hjælp til at bestille nogle online. Ellers kan det være muligt at gå i matas eller apoteket og købe voksenbleer. Der behøver man ikke have dem sendt med posten.
Jeg håber du vil tale med nogen om det, for især i takt med du bliver ældre, vil det også være et emne i forhold til en eventuel partner, at du har lysten til at bruge ble!
Hilsen fra Rose