Sex
brevkassespørgsmål af
Anett
11 år
Hej. Jeg er bare nysgerrig, for jeg har en kæreste på 11 og jeg er 11 og men sårn jeg tror sårn lidt vi er klar til vores første gang med jeg ved bare ikke hvor gammel man skal være og jeg ved godt det der med 15 år under eller over, jeg fatter det ikke villle bare vide om vi må fordi jeg/vi er måske klar og ja det var det håber du/i svare 🙏🏻🙏🏻

Svar:
Kære du
Vi får en del spørgsmål om det her med hvornår man er klar til sex, og det er aldrig helt nemt at svare på, for i virkeligheden så er det bare meget forskelligt fra person til person.
Hvis man kigger på hvornår de fleste har deres første gang, så er mere end 80 procent af alle fyldt 15 år, før de har sex første gang og flere og flere er faktisk fyldt 18 eller mere før de har sex første gang.
Der er ingen regler for hvor gammel man skal være, får man har sex første gang. Der er regler der siger at voksne ikke må have sex med unge under 15 år, men to 11-årige der er helt enige om at de gerne vil have sex sammen, gør ikke noget ulovligt eller forkert.
Jeg vil råde unge på jeres alder til at vente, fordi man nemmere kan komme til at overskride sine egne grænser og have en dårlig oplevelse med sex, jo yngre man er. Det er helt naturligt at være vildt nysgerrig og også at have lyst til sex i så tidlig en alder, men det kan alligevel give god mening at vente til man er lidt ældre. Man kan sagtens have det ret vidunderligt sammen, og udforske hinandens kroppe, uden at det behøver være sex/samleje. Man kan kysse og nusse og på den måde være rigtig tætte, og have det dejligt sammen.
Jeg er helt sikker på at I nok skal nå til det med sex også, men jeg vil råde jer til at vente lidt endnu.
Mange hilsner Pedro