Min onkel rørte ved mig i en ung alder :(

brevkassespørgsmål

Min onkel rørte ved mig i en ung alder :(

brevkassespørgsmål af
Jøl
18 år
Oprettet 1 år 8 måneder siden

Mit navn er Jøl, og jeg blev rørt af min onkel i en ung alder. Hvad skal jeg gøre ? :(

Svar:

Kære Jøl

Hvor er det godt du skriver ind.

Det lyder enormt svært at være i, og noget der måske fylder rigtig meget for dig?

Er der nogen der kender til, at din onkel har rørt ved dig da du var yngre?

Selvom det er sindssygt svært, er det enormt vigtigt ikke at gå alene med sådanne ting. Det er ulovligt det han har gjort, og burde aldrig have fundet sted.
Desværre har han forbrudt sig mod dig, og nu står du fortvivlet tilbage.

Hvis du ikke har talt med nogen om det, vil jeg virkelig anbefale dig, at du prøver at finde en voksen omkring dig, som du har tillid til og kan fortælle det til. Det kan give rigtig mange ar på sjælen, at have været udsat for overgreb. Et overgreb er også at blive berørt mod sin vilje!

Hvis du ikke umiddelbart har mod på i starten at fortælle det til fx dine forældre, findes der flere muligheder hvor du anonymt kan dele det, og få sat ord på noget af det der er sket.

Fx kan du skrive via sms rådgivningen her på Cyberhus. Det er helt anonym, og rådgiverne her vil kunne hjælpe dig til, hvor det er bedst at finde den rigtige hjælp.

Der er også mulighed for at kontakte https://csm-danmark.dk/ som har en anonym chat, hvor man kommer til at tale med en rådgiver der har kendskab til at tale om overgreb. De vil også kunne hjælpe dig til at få en god hjælp og hvor du kan gå hen.

En sidste mulighed er via headspace.dk og se om der er et center i nærheden af dig. De er vant til at tale med alle unge. Og kan tilbyde gratis samtaler.

Som du kan se er der mange muligheder for at få hjælp til at håndtere de ting der følger med. Det vigtigste er at man ikke går alene med det, da det så kan blive endnu sværere at håndtere og være i. Det kan give mareridt og flashbacks, angst osv.

Så jeg håber virkelig du vil række ud og få hjælp til at tale om det.

Det vigtigste jeg vil slutte af med, er at det din onkel har gjort, på ingen måde er ok at have gjort imod dig, og at det på ingen måde er din skyld, selvom det kan føles sådan. Men det er ene og alene hans ansvar at passe på dig, og sørge for at du har en god opvækst, ligesom dine forældre har.

Jeg håber virkelig du vil række ud og få talt med nogen, og det er ok at række anonymt ud i starten, til du er mere tryg ved at tale om det!

Kærlige hilsner fra Rose

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål