Problemer med at holde mig

brevkassespørgsmål

Problemer med at holde mig

brevkassespørgsmål af
Emilie
16 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 16 år, der har nogle personlige problemer, jeg gerne vil have hjælp til. Til dagligt går jeg på efterskole, og har gjort siden august måned, hvor jeg startede. Det er en efterskole, som jeg er rigtig glad for - og jeg har allerede fået en gruppe veninder, så intet der. Problemet er, at jeg den sidste uges tid, er vågnet op om natten ved at jeg tisser / eller har tisset i sengen, så det hele er vådt. Jeg er nødt til at skjule det for min roomie, som jeg bor på værelse med. Men det er svært, når uheldet sker næsten hver nat. Jeg ved at hun har lagt mærke til det en enkel gang, hvor hun spurgte til, hvorfor sengetøjet var vådt; hvortil jeg svarede, at jeg havde spildt i det. Men da det også er begyndt at ske om dagen, kan hun se, at der ligger våde trusser inde i vores fælles vasketøjskurv. Jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre. Det er ikke et problem, jeg har haft tidligere. Jeg har læst om inkontinens, men føler ikke at det helt er som beskrevet hos mig. Derfor håber jeg på, at det 'bare' er en fase, som forhåbenligt snart er færdig, for det påvirker mig nemlig. Jeg har også problemer med at kunne holde mig om dagen - så det er desværre ikke kun om natten det sker. Forleden en dag var vi på bustur med min kontaktgruppe på efterskole, hvor vi skulle køre i bus i cirka to timer. Jeg huskede at tisse af hjemmefra, samt sørgerede for at jeg ikke drak væske på busturen. På et tidspunkt kunne jeg mærke at jeg skulle tisse - på det tidspunkt havde vi cirka kørt i 25 minutter, så jeg vidste at turen blev lang, hvis jeg ikke kunne komme på toilet. Jeg prøvede at fokusere på noget andet, men pludselig kunne jeg bare mærke at det sivede ned i mine trusser, hvorefter jeg ikke kunne holde det inde mere. Jeg tog min jakke over benene for at skjule pletten fra tisset - og der var heldigvis ingen der lagde mærke til noget, for min jakke var lang nok til at skjule det. Synes bare det var en virkelig ubehagelig og ydmygende oplevelse, for tænk hvis nogen havde oplevet noget? Følte mig så uattraktiv på turen, fordi jeg bare følte at jeg lugtede af tis (hvilket jeg måske nok også gjorde) :-( Samme episode skete natten til i dag, hvor jeg vågnede og kunne mærke at jeg skulle tisse. Jeg skyndte mig ud af sengen og spurtede ind på vores toilet (som ligger lige ved siden af min seng), men nåede ikke engang at få mine trusser ned, inden uheldet skete igen. Min roomie kom ind på toilettet, fordi hun troede at der var sket noget, og så så hun, at jeg havde tisset både i trusserne og ned på gulvet. Jeg begyndte at græde - men hun tog det ret pænt og hjælp mig med at få det tørret op og få nyt tøj på. Men hun ved bare ikke, at det er et problem jeg har nærmest hver nat og at det ikke kun var den ene gang. Så ved virkeligt ikke om jeg skal fortælle hende om problemet? Jeg håber virkeligt, at det snart går væk og at jeg kan komme tilbage til det normale igen, for det er virkeligt problematisk for mig.

Svar:

Hej med dig

Tak for dit fine spørgsmål. Hvor er det godt du skriver. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have dit problem til at gå væk. Som jeg forstår det er dit problem, at du tisser i sengen om natten og ikke kan holde dig - noget som ikke har været et problem for dig før. Du er begyndt på efterskole i august måned og problemet er opstået for et par uger siden. Du har det ellers godt på din efterskole med nye veninder.

Det er lidt usædvanligt, at en ung pige som dig skulle blive inkontinent - altså ikke være i stand til at holde på din urin/tis. Jeg kan ikke give dig et klart svar på, hvad problemet kan skyldes, men umiddelbart vil jeg tro at det kan skyldes en psykisk påvirkning, da der formentlig sker mange nye ting i dit liv hvis du lige er startet på efterskole. Det er ubehageligt for dig, men skal formentlig snart blive bedre igen, hvis du ellers fortsætter med at have det godt på efterskolen.

Jeg tænker umiddelbart ikke at der er noget farligt i det du oplever, men da det er en smule usædvanligt for en ung pige som dig, synes jeg at andre årsager (end en psykisk årsag) skal udelukkes, og det kan det blive ved at du opsøger din læge og taler med ham/hende om problemet. Lægen vil formentlig tale med dig, undersøge din urin og måske tage nogle blodprøver for at sikre sig at alt er som det skal være. Indtil da er det bedste du kan gøre at tage den med ro, være god ved dig selv, sørge for at tage dig god tid når du er på toilettet så du får tømt blæren helt, og ikke drikke for meget væske når du skal på længere ture uden et toilet eller lige inden du skal sove - men det lyder allerede som om at du tænker på disse ting.

Jeg håber, at dit problem snart løser sig og at du kunne bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Emilie

Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål