Hvordan afviser jeg ham
brevkassespørgsmål af
Maria
15 år
Hej Jeg ved sku ikke helt hvad jeg skal gøre. Der er den her dreng som jeg har kysset med til de sidste mange par fester. Vi har derefter også aftalt at være alene sammen. Fx: gå ture, picnic, og så har vi set fodbold sammen. Og der har vi også kysset. Mere er der ikke sket. Men jeg spurgte ham en dag om han ville have os til at blive noget og det ville han gerne. Han fortalte at han rigtig godt kunne lide mig og jeg sagde "i lige måde". Det er nu nogle dage siden og vi har derefter været sammen igen. Jeg tror bare ikke at jeg ville det lige så meget som han ville. Sagen er at jeg ikke har lyst til at have en kæreste. Jeg føler lidt at det ville være spild af min ungdom. Især hvis jeg ikke sådan rigtigt kan lide ham. Vi skal være sammen om en uge igen og se fodbold på stadionet... Jeg ved ikke om jeg bare skal prøve at blive kærester med ham og se hvordan det går. Eller om jeg skal fortælle ham hvordan jeg har det. Det værste er bare at vi er i samme venne kreds og han er ret gode venner med alle mine venner. Jeg kender ikke så godt hans fordi det er mine vi er til fest med... Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære Maria
Tak for dit brev.
Det lyder som en svær situation, du står i. Det er aldrig rart at såre og afvise andre mennesker, og det kan være svært at sige til en anden, at man ikke vil være kærester. Derfor er det godt, du skriver herind.
Du skriver, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Om du bare skal prøve at blive kærester med din ven og se hvordan det går. Eller om du skal fortælle ham, hvordan du har det.
Det er vigtigt at huske på, at man aldrig skal gå ind i en kærlighedsrelation for andres skyld og for at glæde dem - også selvom det kan være svært at komme ud af den, bl.a. fordi man som dig og din ven har fælles venner. Det er vigtigt at lytte til sig selv og mærke efter, hvad man selv har lyst til! Du kan mærke, at du gerne vil være “fri” og nyde din ungdom. Du har ikke lyst til at have en kæreste lige nu - i hvert fald ikke din ven her, da du ikke sådan rigtig kan lide ham, som du skriver.
Ud fra det du beskriver, lyder det til, at du har brugt en del tid med din ven. I har gået ture, været på picnic, set fodbold sammen og kysset. Det virker derfor på mig som om, at du har givet ham og jeres relation en reel chance. Og nu kan du mærke, at du ikke helt er samme sted som ham.
Det er vigtigt for mig at sige, at det er helt i orden at have det, som du har det. Det er helt fair, at du ikke ønsker at blive kærester med ham. Du skylder ham ikke noget, selvom det måske kan føles sådan? Måske tænker du, at du har givet ham falske forhåbninger? At du burde blive kærester med ham, fordi han er vild med dig, og fordi I har brugt meget tid sammen? Måske du også tænker, at det bare ville være nemmest at blive kærester med ham, fordi så skal du ikke såre ham? Lige meget hvad synes jeg du skal tage en snak med ham om, hvordan du har det. Det kan være en svær og ubehagelig snak at tage, men du virker som en stærk og selvstændig pige, der har modet til at gøre det.
Du kan gribe snakken an på forskellige måder. Du kan fx starte med at sige, at du kan mærke, du har brug for at få lidt luft. At du er i en periode af dit liv, hvor du gerne vil have mere tid til dig selv til at mærke efter, hvad du har lyst til. At du ikke har lyst til at have en kæreste lige nu, men godt kunne tænke dig at være “fri”. Du kan også sige til ham, at du gerne fortsat vil være venner med ham, men at du også har forståelse for, at det kan være svært for ham i starten.
Hvis der er svært for dig at være helt ærlig om, hvorfor du ikke vil være kærester med ham, kan du måske sige til ham, at det ikke er noget personligt vendt mod ham, men noget personligt for dig selv. Det slår mindre hårdt og opleves måske ikke i samme grad som et personligt nederlag for din ven. Du kan også fortælle ham, at du har været glad for at lære ham at kende og nævne nogle gode ting ved ham og jeres relation. Du kan også overveje at slutte af med at sige, at du ved, det gør ham ked af det, men at du hellere vil afslutte det på en ordentlig måde mellem jer.
Det er også en mulighed at skrive et brev/en besked til din ven, hvis du synes, det er for hårdt at tage snakken ansigt til ansigt med ham. Her kan du på samme måde forklare, hvordan tingene hænger sammen. Det kan sommetider være nemmere at formulere sig og få sagt alt det, man gerne vil i en besked. Det kan være svært, når man sidder overfor hinanden.
Det er op til dig selv på hvilken måde, du bedst kan få det sagt til din ven. Det afgørende er ikke, om du sidder over for ham, eller om det bliver på skrift. Det vigtigste er, at du får det kommunikeret til ham på en ordentlig måde. På den måde bliver det også nemmere for jer begge fortsat at være i den samme vennekreds efterfølgende.
Held og lykke med det!
De bedste hilsner,
Matilde