Forelsket i en pige
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej! Jeg er en dreng, som er meget forelsket i en pige. Men hvordan skal jeg spørge hende om kæreste? Jeg synes det er meget svært? Kh En forvirret og meget forelsket dreng.

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt for dig, at du er blevet meget forelsket i en pige. Forelskelse kan føles virkelig skønt, men kan samtidig også være rigtig svært og forvirrende, som du også selv beskriver.
Du spørger, hvordan du skal spørge pigen du er forelsket i, om I skal være kærester. Det er rigtig dejligt at være forelsket, så jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, hvordan du kan spørge hende, om I skal være kærester. Men det kan være godt være lidt svært at vide, hvordan den bedste måde er at spørge på.
Til en start kan det være en god idé, at være i kontakt med hende enten i skolen eller hvor du nu kender hende fra, eller ved at I skriver sammen. Det er også en god idé at bruge tid sammen og lave noget sammen. Du kan måske prøve at snakke noget mere med hende. Du kan spørge ind til, hvilke interesser hun har og hvad hun laver i sin fritid. Så kan det være, at hun så spørger ind til dig, og så kan du fortælle lidt om dig selv. Det kan også være en rigtig god idé at smile meget til hende, for så sender du positive signaler om, at du er interesseret i hende. Det kan i det hele taget være en god idé at sende hende signaler om, at du synes, at hun er sød. Det kan du eksempelvis gøre ved at give hende lidt ekstra opmærksomhed, behandle hende rigtig sødt og grine hvis hun siger noget sjovt. Så kan det være, at hun vil opfange dine signaler, og så kan det også være, at du kan mærke, om hun også er vild med dig, hvis hun sender nogle af de samme signaler.
Det kan føles som et virkelig stort spring, at gå fra at være forelsket i en og til at man rent faktisk spørger, om man skal være kærester, og der er som sådan ikke nogen forkert eller rigtig måde at gøre det på. Du kan overveje, at starte med enten at fortælle hende eller skrive til hende, at du synes rigtig godt om hende, og måske fortælle nogle af de ting, som du godt kan lide ved hende. Så kan du prøve at spørge hende, om hun har det på samme måde som dig, og hvis hun siger ja, kan du spørge hende ligeud, om I så skal være kærester? Ved at du spørger hende først, om hun også godt kan lide dig, inden du spørger, om I skal være kærester, vil du måske få en idé om, hvordan hun har det med dig. Og hvis hun så har det på samme måde som dig, vil der nok være en god chance for, at hun også gerne vil være kærester med dig. Så det kan måske være lidt lettere at spørge, når man ved hvordan den anden person har det.
Der er selvfølgelig en mulighed for, at hun ikke har det på helt samme måde som dig, og det kan være rigtig hårdt at få at vide. Følelser er lidt en mærkelig størrelse, og desværre er det svært at bestemme over dem, særligt når det kommer til forelskelse. Men det er ofte rarest at være afklaret om, hvordan den anden har det med en, end at gå og vente og spekulere. Så selvom det måske kan virke svært bare at spørge hende ligeud, kan du prøve at tænke på, hvor rart du vil have det bagefter ved at vide det, så du ikke længere skal gå og være i tvivl om, om hun også er forelsket i dig og også gerne vil være kærester med dig.
Jeg håber, at det lykkes for dig og held og lykke med det.
Kærlig hilsen
Laura.