Ungt par ved siden af har sex
brevkassespørgsmål af
Silke
14 år
Jeg bor i lejlighed. Der er så flyttet et ungt par ind ved siden af og de har åbenbart soveværelse eller noget lige op af den væg hvor min seng står på mit værelse. Jeg kan sige at min seng kun kan stå på den måde. Næsten hver aften når jeg er ved at falde i søvn passer det med at de så skal have sex inde ved siden af og så har jeg svært ved at sove men blir jo helt vågen af det. Det er ikke manden jeg kan høre, det skal han ikke ha skyld for, og sengen knirker da noget men det er heller ikke så meget det. Men pigen derinde er meget højlydt. Hun klynker og siger ja, ja, ja i MEGET lang tid indtil hun så endelig hviner og så bliver der stille. Heldigvis har de kun sex en gang og jeg ligger faktisk og glæder mig til hendes hvin for så blir der endelig stille! Mine forældre har soveværelse til den anden side og de hører ikke noget og nej, jeg gider ikke snakke med dem om det!!! Jeg snakker ikke med mine forældre om den slags, det er pinligt, så la vær og forslå det! Det er jo ikke fordi det unge par ikke må have sex, det er jo dejligt de kan lide hinanden og jeg skal jo ikke bestemme de ikke må have sex. Det skal jeg jo nok selv en dag. Men det er det at de rammer lige det tidspunkt hvor jeg er ved at falde i søvn og jeg har brug for min søvn, ellers er jeg død om morgen. Kan jeg gøre noget? Nej, jeg kan ikke sove med hovedtelefoner på, mine øre bliver varme og jeg kan ikke falde i søvn med dem på.

Svar:
Kære Silke
Jeg kan virkelig godt forstå, hvor ubehageligt det må være for dig at opleve støj fra dine naboer, især når du prøver at finde ro og falde i søvn. Det er helt naturligt at føle sig frustreret og forstyrret af den slags situationer.
Det lyder som om, at du virkelig har haft det svært, og det er helt forståeligt, at du ikke føler dig klar til at tale med dine forældre om det. Det kan føles meget pinligt og vanskeligt at tage den slags samtaler, og det er også helt okay at føle sådan.
Nu når du ikke vil snakke med dine forældre om problemet, tror jeg, at en af de få muligheder du har, er at tage kontakt til dine naboer. Selvom det kan føles pinligt, kan det være med til at løse problemet. Du behøver ikke nævne detaljerne, man kan forsigtigt fortælle, at du kan høre larm, og om de måske kan dæmpe sig lidt mere om aftenen. Mange mennesker er meget forstående, når de bliver gjort opmærksomme på, at deres adfærd generer andre. Hvis du ikke er klar til at tale med dine naboer, kan du evt. i stedet prøve at skrive en anonym note til dine naboer, hvor du nævner, at du kan høre lydene om aftenen, og beder om deres forståelse og samarbejde for at reducere støjen.
Hvis støjen bliver ved, kan du altid prøve at bruge ørepropper eller lyddæmpende produkter, som kan hjælpe med at mindske lyden. Det kan også være en god idé at undersøge muligheder for at lydisolere dit værelse ved at tilføje tæpper eller gardiner.
Jeg håber, at du finder en løsning, der virker for dig, og ønsker dig al held og lykke.
De bedste hilsner
Kasper