Undervægtig
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
jeg er en pige på 13 år og jeg er rigtig undervægtig og det er jeg meGa ked af....
lidt om mig: 13 år, vejer ca 40-41 kg 165-167 høj, dyrker rigtig meget sport
Jeg vil gerne tage på men ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har aldrig holdt mig tilbage med at spise jeg har altid spist hvad jeg ville og hvornår jeg ville.
så mine spørsmål er:
er jeg for undervægtig?
på en skala fra 1-10 hvor undervægtig er jeg så og burde jeg gå til en læge?
hvad er godt at gøre/spise for at blive noget tykkere?
håber på svar, tak.

Svar:
Kære pige på 13 år.
Først og fremmest rigtig mange tak for din henvendelse. Det første jeg bider mærke i er, at du dyrker meget sport hvilket er super godt. Det skal du endelig blive ved med. Når man, som du dyrker meget sport forbrænder kroppen også mange kalorier, hvilket er med til at holde dig både sund og slank. Derudover er det forskelligt hvor meget ens krop forbrænder i løbet af dagen. Umidelbart lyder du til at have en høj forbrænding, hvilket er helt normalt. Så længe du spiser sundt og varieret og drikker vand jævnligt i løbet af dagen er der umidelbart ikke noget du selv kan gøre, for at påvirke hvor meget du vejer. Udfra det som du beskriver i beskeden er din vægt helt normal for en pige på 13 år at være, hvilket er vigtigt for mig at understrege.
Hvis dine tanker om din vægt fortsat efter noget tid fylder meget for dig kan det måske være en god ide at snakke med dine forældre om det?  Ved at snakke med dem kan du få delt dine tanker og bekymringer om din vægt. På den måde kan de hjælpe dig af med dine bekymringer og tanker, sådan du ikke går rundt med dem for dig selv.
Jeg håber at mine råd er brugbare for dig!
Venlig hilsen
Sara fra Cyberhus