Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvide togskinner
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har lige fået sat “hvide” togskinner på, som vi har betalt ekstra for, så de ikke ses så let. Dagen efter de blev sat på spidset jeg karry, for det havde de ikke fortalt, at man ikke må. Dermed blev de virkelig gule, og skulle derfor op og få sat nye beskyttere/elastikker på, som gjorde nas! Spørgsmålet er så bare, hvad må jeg ikke spise ellers? Og hvad med indtagelse af alkohol? Tænker umildbart at det faktisk er en dum ide, at jeg fik sat dem på i hvide, da jeg er ked af over, af der er mange ting jeg ikke må spise, for det vil farve dem.. Det fik jeg ikke afvide inden de var sat på..

Svar:
Hej
Når jeg nærlæser dit spørgsmål tænker jeg, at du sådan set selv har svaret. Ja, alt hvad der indeholder farve kan (mis)farve elastikkerne og de hvide togskinner.
Det er da ikke i orden, at du ikke har fået det at vide inden du besluttede dig, tænker jeg. Men det bekræfter det, jeg godt vidste i forvejen, nemlig at der er langt mere bøvl med de hvide togskinner og at de er meget dyrere i brug. De går lettere i stykker og holder i kortere tid og kan ikke genanvendes på samme måde som de, der er lavet af stål.
Jeg kan desværre ikke vejlede dig i, hvilke bestemte ting, der misfarver, for det ved jeg ikke noget om. Du må spørge din tandlæge. Jeg tænker, at drikke med alkohol klart vil kunne misfarve, fordi alkoholen jo dels i sig selv kan opløse ihvertfald nogle ting - og dermed - måske - få overfladen til lettere at kunne optage farve bagefter.
Men altså: spørg din tandlæge, han / hun må jo have nogle erfaringer med dem. Det er også muligt, at du over tid kan slide togskinnernes forkerte farve af med tandbørstning og tandpasta.
Med venlig hilsen
Niels, tandlæge