Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
bløder ret tit
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa
Jeg har 2 spørgsmål til dig, som du bare skal hjælpe mig med. Det første er at bløder ret tit når jeg børster tænder. Sommetider skal der ingen ting til, bare tandbørsten nærmer sig, så bløder det. Det er mest oppe i højre hjørne, men sommmetider også i de andre sider. Er det farligt?
Jeg har ikk været tiltandlæge i lang tid, jeg tør ikke. Og det er ikke pis, jeg ryster af skræk og tænker på det i flere uger før jeg skal afsted. Min mor siger at jeg bare skal slape afr, men jeg vil ikke. Kan jeg ikke bare blive bedøvet HELT, så jeg ikke opdager noget som helst? Har prøvet at få musik i ørene, men det hjalp ikke - Hvda skal jeg gøre?
Håber du kan hjælpe..
Den bange

Svar:
Hejsa
Tak for dine spørgsmål! Jeg kan se, at du lægger mærke til, hvad der foregår i din krop.
Du spørger, om det er farligt, at tandkødet bløder, når du børster tænder:  Nej, det er ikke farligt.
Men det er tegn på, at dit tandkød ikke har det godt. Det hedder tandkødsbetændelse. Det kommer af, at du lader dine bakterier sidde i fred på tænderne, langs tandkødet. Det kan tandkødet ikke lide. Hvis du gerne vil ha’, at det holder op med at bløde, når du børster tænder, skal du øve dig i at ramme den del af tænderne, der er nærmest tandkødet.  Du skal kunne mærke at børsten kradser lidt på tandkødet. I løbet af nogle få dage kan du få tandkødet til få det så godt, at det holder op med at bløde.
Du fortæller også, at du er bange for at gå til tandlæge og gerne vil bedøves helt. Det kan godt lade sig gøre, men det er hårdt for din krop at få narkose, og det er dyrt.
Når der kommer nogen og fortæller de er bange for at gå til tandlæge, prøver jeg at finde ud af hvad de er bange for. Som regel kan vi lave aftaler om, hvordan det kan blive OK for dem, hvis de skal have gjort noget. Jeg synes, at det hjælper mange, hvis vi aftaler helt præcist fra gang til gang, hvad der skal gøres - og hvordan. Og så laver jeg altid aftaler om et stopsignal. For eksempel, at hvis du siger noget eller rækker hånden op, så stopper jeg med det samme med det, jeg gør.
Jeg vil tro, at det er nogen bestemte ting, du er bange for. Måske har du prøvet noget engang, som var meget ubehageligt. Så kan man godt blive bange for, at det bliver det samme igen.
Jeg vil foreslå dig to ting: Dels at tænke over, hvad det er, der gør dig bange. Og hvordan det kunne blive OK for dig at være hos tandlæge. Og derefter at tage hen og snakke med din tandlæge om det. Hvis din tandlæge ikke vil hjælpe dig, så synes jeg, du skal skifte til en anden tandlæge. De fleste kommuner har flere tandlæger ansat. Og de er ofte meget forskellige.
Jeg håber du finder ud af at gå til tandlæge. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Venlig hilsen
Niels