hvad skal jeg gøre
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus Jeg har siden efter sommerferien gået i 1g, jeg havde en fint nok grundforløbsklasse men min rigtige klasse var mindre god. Jeg har bare mere og mere givet op. Min eneste gode veninde i min klasse er fuldstændig stoppet med at komme og overvejer at flytte til hhx efter sommerferien. Jeg har ingen tætte i min klasse (heller ikke potientielle) og jeg overvejer derfor også lidt at flytte. Jeg har aldrig været så god til at få venner og virke smilende, udadvendt og snaksaglig, i modsætning til de meget udadvendte og populære folk omkring mig. De forstår mig ikke rigtig for deres mening skal jeg jo bare snakke med folk og blive venner med dem men har slet ikke så nemt ved det. Problematikken lægger i jeg ikke ved hvad det rette at gøre er. Jeg vil på nogle måder savne det gym jeg går på nu men alligevel bryder jeg mig virkelig ikke om det og tror der er mange fordele på det nye. Men samtidig synes jeg det er svært at skulle starte forfra igen. Jeg kunne hen over de næste måneder forberede mig og forbedre mig socialt og selvsikkerhedsmæssigt. Jeg er en meget akavet person af natur så det skræmmer ofte folk væk, hvordan kan jeg ændre på dette? Jeg har tænkt mig at starte på at arbejde i fritiden efter jeg dropper ud og tjene en masse penge. Men alligevel virker en hverdag uden andre unge på min egen alder meget ensom. Eftersom jeg ikke har mange venner kunne det være nogle meget ensomme og hårde måneder, hvordan kan jeg forhindre det? Den handelskole jeg ville flytte til er en del større end mit nuværende gymnasium jeg ved ikke om dette ville være godt for mig. Er virkelig i tvivl om det her er den rette beslutning og jeg er bange for at mit liv bare falder i vasken fordi jeg ikke er selvsikker og udadvendt nok. Jeg er så demotiveret jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, jeg har taget coke og alt muligt nu. Jeg føler jeg ikke kan være min egen person og er for påvirket af dem omkring mig og om de ting jeg gør er mærkelige eller pinlige så nu tør jeg slet ikke gøre noget. Jeg bliver altid set som hende der bare følger efter og observerer, det er jeg træt af og vil gerne ændre det men ved ikke hvordan. Tak på forhånd<3

Svar:
Kære pige 16 år
Hvor er det godt , at du skrev herind og fik luft for de mange bekymringer, som du har. Det er svært at gå med alene. Når du ikke føler, at du har nogle tætte veninder at dele med.
Din bedste veninde er droppet ud, og hvad skal du så? Flytte skole? Droppe ud af gymnasiet, vælge handelskole eller job ? Det er store beslutninger at tage. Du trives ikke helt på gymnasiet i det sociale, da du ikke føler dig helt tilpas, og ikke føler, at du kan være, som du er. Du er helt sikkert god nok, som du er. Det er ok at være usikker og ikke vide, hvad der skal ske i ens liv. Det er helt normalt og noget , som de andre måske også føler indimellem.
Det lyder som en svær tilstand at være i og hvordan kan du forhindre det ? Det er så svært, at du har taget coke og ikke helt føler, at du kan være dig selv. Det kan jeg blive meget bekymret over, da det kan have en negativ indvirkning på krop og psyke. Det kan have indflydelse på din hverdag, og hvordan du håndterer den. Det er meget vigtigt , som du skriver, at undersøge med dig selv, hvad der er godt for dig.
Det er vigtigt at mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig. Det er jo ikke let at tænke sig til, og jeg oplever, at du sidder imellem to stole og overvejer, hvor du skal sætte dig. Det er så flot, at du kan mærke , hvad der sker indeni dig, og at du ikke er helt på rette hylde med det sociale og måske gymnasiet, da du måske egentlig har brug for at følge en anden vej.
Har du tænkt på, om der kunne være andre netværk end gymnasiet, som du kunne gå ind i og finde veninder ? Måske igennem en fritidsinteresse , grupper på nettet eller genoptage kontakten med din veninde, der droppede ud? Det at finde kontakter udenfor gymnasiet kan styrke dig og give dig energi til at have overskud til at være i gymnasiet, selvom dine klassekammerater ikke er dine venner.
Måske kunne du snakke med din veninde om, hvad du går og tumler med? Måske har hun gjort sig lignende overvejelser, inden hun tog beslutning om at skifte til handelsskolen? Det er vigtigt, at det er noget, som føles rigtigt for dig, og at det er et valg, som gør dig glad. Det der føles rigtigt for din veninde behøver ikke at være godt for dig. Vi har forskellige talenter og interesser i forhold til job og uddannelse. Det er vigtigt at være klar til at vælge, da det måske er mange år, du bruger på en uddannelse.
Held og lykke med din proces. Du er velkommen til at skrive igen eller at sende en SMS til Cyberhus.
De bedste hilsner fra Lærke