Tror jeg har mistet min veninde

brevkassespørgsmål

Tror jeg har mistet min veninde

brevkassespørgsmål af
BB
13 år
Oprettet 3 uger 2 dage siden

Jeg har haft en rigtig god veninde i skolen. Vi har været veninder i lang tid og har haft det rart sammen. Men her i påskeferien er der åbenbart sket noget. Jeg har haft mange arangemanger med min familie så vi har ikke været sammen i ferien. Men jeg ved hun har været en del sammen med en anden pige fra skolen. Mig og min veninde plejer og gå på toilet sammen i skolen og jeg har spurt hende et par gange efter ferien om hun ville med mig på toilet men hun har sagt nej selv om vi plejer. Men jeg har set hun har været på toilet med den anden pige. Når jeg spørg min veninde om der er noget galt siger hun bare nej men hun svare kun med enstavelseord når jeg siger noget til hende. Troede ellers vores venskab betød noget. Engang jeg var på toilet med hende og hun lavede stort sagde hun at det var der kun mig i hele verden der nogensinde måtte se. Jeg følte mig helt varm indei og forneden og følte lissom der var en sexuel forbindelse mellem os. Men nu har hun så åbenbart fundet en ny veninde, hun er godt nok også smukker end mig. Skal jeg bare opgive hende? Og prøve og finde ny? Jeg kan altså ikk snakke med hende for hun svarer lissom ikk rigtigt.

Svar:

Hej

Det kan være helt naturligt at der kan ske ændringer i ens venskaber som kan være svært at håndtere. Derfor er det sejt og modigt af dig at skrive ind til brevkassen med din situation. Jeg kan desværre ikke give dig et rigtig svar men vil derimod forsøge at komme med et par tanker og råd der kan vejlede dig i din beslutning.

Det er forståeligt hvis du føler dig såret og mindre værdsat i situationen med din veninde og helt okay hvis det frustrerer dig. Men før du træffer en beslutning om du skal opgive hende og finde en anden, tænker jeg, at det kan være en ide at give dig selv tid, tid til at se om det fortsætter som du beskriver. Denne tid kan du reflektere over hvad der er mest værdifuldt i et venskab for dig. Du nævner selv, at du har haft den dejlig følelse i kroppen over jeres venskab, men at du kun modtager svar med enstavelsesord. Hvad lægger du mest vægt på i et venskab, selve venskabsfølelsen eller et venskab hvor du både bliver set, hørt, værdsat og respekteret?

En start kan også være at hive din veninde til siden, snakke med hende helt åbent og ærligt om dine tanker og følelser, samt hvordan du føler jeres venskab har ændret sig hen over påskeferien, hvor du har været sammen med familien og hun har været meget sammen med en anden pige. Det kan være muligt at hun måske ikke har bemærket hvordan hendes handlinger har påvirket dig, derfor kan du, hvis du har mod på det, spørge hende hvordan hun har det og eventuelt om der noget der går hende på?

Viser det sig at din veninde ikke er åben for en samtale eller hvis du ikke føler at jeres venskab ikke længere bringer noget positivt med sig, kan en mulighed også være at prøve, at distancere dig lidt og måske koncentrere dig om dine andre venskaber eller interesser du må have. Det er vigtig for dig at være omgivet af mennesker, der virkelig værdsætter dig og respektere dig for den du er!

Husk, det er normalt at opleve ændringer i venskaber, især når man vokser og udvikler sig som person. Nogle gange kan det betyde afslutningen på nogle venskaber, men også starten på nye, så du skal ikke opgive håbet om at finde dybe og meningsfulde forbindelser med andre personer i fremtiden.

Jeg håber du kan bruge mit svar og/eller det måske har sat lidt tanker i gang hos dig, ellers er du mere end velkommen til at skrive ind igen.

 Mvh

Camilla

Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål