Sleepovers
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Bryder mig ikke om at have sleepovers med folk, primært fordi det dræner min sociale energi meget og har brug for at komme hjem og være mig selv.
Mit problem er at mine venner tit inviterer mig til sleepovers og ved aldrig hvad jeg skal svare. Har for det meste bare brugt undskyldninger men det kan man jo ikke bare gøre hver gang. Samtidig er jeg bange for de ikke vil have så meget forståelse for det hvis jeg fortæller dem hvordan jeg har det, da de alle er meget ekstroverte.

Svar:
Hej du
Jeg tror, der er mange, der kan genkende følelsen af at ens sociale energi bliver drænet, når man er sammen med andre, og at man på et tidspunkt kan ramme en form for social strømbesparelsestilstand. Særligt hvis man er mere introvert, kan man opleve at blive drænet for energi, når man er social og sammen med andre. Og omvendt hvis man er mere ekstrovert, kan man opleve at få energi af at være social.
Du skriver, at dine veninder alle er meget ekstroverte, og at du er bange for, at de ikke vil forstå dig, fordi du er mere introvert. Jeg tror måske, at de vil forstå dig bedre, hvis du netop fortæller dem om, hvorfor det kan være svært for dig at deltage i sleepovers, end hvis du bliver ved med at komme med undskyldninger. Faren ved at bruge undskyldninger i stedet for at fortælle sandheden kan være, at dine veninder kan komme til at tro, at du ikke er interesseret i at være med til deres sleepovers eller at være sammen med dem.
Jeg tænker derfor på, om det kan være en idé, at du fortæller dem om, at du bliver socialt drænet af at være sammen med andre - og måske ikke kun dem? Og at du har brug for at være dig selv og alene nogle gange for at blive ladet op igen? Så kan det måske være, at du kun deltager i sleepovers en gang imellem. Det kan også være, at du stadig kan være med til sleepovers, men uden overnatning sammen med de andre. Jeg ved godt, at det måske ødelægger konceptet om sleepovers lidt, men jeg tænker, at dine veninder alligevel vil være glade for at have dig med i det omfang, du synes, du kan overkomme.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at I måske sammen kan finde frem til en løsning, der fungerer for dig, så du stadig kan være med uden at blive for drænet.
De bedste hilsner,
Marie