Hvad skal jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Valdemar
12 år
Hej jeg er en 12 årig dreng og er lige startet på at onanere når den er kommet op at stå så kommer der den der behagelige følelse og så skal jeg pludselig tisse mega meget, og så begynder jeg og blive lidt bange fordi jeg er faktisk ikke helt klar til at lave sæd og er det sæd eller du det tis? Skal jeg være bange?hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære dreng på 12 år.
Tak fordi du skriver ind, og ærligt spørger til det du oplever. Det kræver mod og samtidig er det bare noget som alle unge drenge oplever, i takt med de vokser og bliver ældre, og alligevel er det ikke noget vi rigtig taler højt om, fordi det hurtigt kan blive flovt og skamfuldt at tale om, hvilket er helt forkert, fordi det er noget af det mest naturlige, at vi som mennesker har en seksuel drift.
At du får en behagelig følelse når din penis bliver stiv, er helt normalt. Det er der intet forkert i, og det er faktisk derfor den bliver stiv. At du skal tisse, er også ret normalt. Derfor kan det være godt at tisse inden du begynder at ornanere og få stiv penis. Det kan nemlig mindske trangen til at skulle tisse en del.
Der er ikke nogen grund til at blive bange, men det giver mening at du bliver det, for det er noget nyt og uvant der sker, på en hel anden måde end da du var yngre. At du ikke er klar til at producere sæd, er igen en helt normal ting. Ofte er drenge mellem 13 og 15 år gamle, når de begynder at kunne have udløsning (sædafgang) men mange drenge oplever at kunne omkring 12-13 års alderen. Sæden er som regel en klistret/slimet masse der kommer ud til sidst, hvorefter penis igen bliver slap stille og roligt. I starten kan den godt være helt klar og tynd så det nærmest ligner tis, men lige nu tror jeg det måske godt kan være tis du oplever, og at din krop er i fuld udvikling og ved at gøre sig klar til at producere sæd.
Så nej, du behøver ikke være bange! Jeg håber du kan lægge det lidt væk, og nyde den følelse du får.
Hvis du har mod på det, kan det være en ide at tale med din far, eller hvis du har en ældre bror, da de selv har været igennem samme fase og kan give dig nogle tricks med på vejen.
Der er ingen grund til at stoppe med at ornanere, det er en hel naturlig ting som menneske.
Mange hilsner Rose