Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Katrine
14 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej jeg har ikke fået menstruation endnu, men vil vildt gerne have den. Jeg havde mega mange mavekramper for 3 dage siden, men jeg ved ikke om da var fordi jeg skulle på toilettet (skide) det var ikke tynd? (mærkeligt) men min tvillinge søster gik det da hun var 12. Hun ligner meget vores mor, som fik det da hun var 13. Jeg ligner meget min farmor, men jeg ved ikke hvornår hun fik sin. Men hun blev gravid da hun var 17. Vil vildt gerne have det, der er 3 piger i min klasse som heller ikke har det. Vil bare ikke være den sidste !!. Jeg har meget hår dernede og underarmene. Jeg føler lidt at jeg er begyndt at få bryster men ikke ret meget. Men de er ligesom vokset de sidste par 8 måneder. Jeg har haft udflåed i 3 år nu.hvornår får jeg det !!!!

Svar:

Kære Katrine

Tak for dit spørgsmål. Jeg forstår godt, at du er blevet utålmodig og ikke har lyst til at vente mere. Det kan være svært både at være den første og den sidste, som får menstruation eller udvikler sig i puberteten. Jeg tror, at alle mennesker gerne vil føle sig "normale" eller ligesom andre, og måske særligt når man er ung, hvor man let kan blive usikker på sig selv og sin krop. Der er desværre ikke noget, man kan gøre for at fremskynde ens menstruation, og du får det, når din krop er klar. De fleste piger får menstruation for første gang, når de er mellem 10-14 år, men det kan også være både tidligere og senere og stadig helt normalt.

Inden man får sin første menstruation, er der som regel nogle tegn fra kroppen. Det kan være øget kønsbehåring, udflåd og voksende bryster, som du også skriver, at du oplever. Nogle har udflåd et par måneder inden menstruationen kommer og andre i flere år. Du skriver, at din tvillingesøster fik sin menstruation, da hun var 13, men at du ligner din farmor mere. Det er rigtigt, at man kan lave et skøn for, hvornår man cirka får den første menstruation ud fra, hvornår ens mor fik sin, men det er ingen garanti. Det lyder til at din krop er i fuld gang med at udvikle sig, og menstruationen er måske lige på trapperne. Derfor kan det være en god idé at have et bind eller et trusseindlæg i tasken, hvis nu din menstruation kommer mens du er i skole.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.

Venlige hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål