min mor misbruger
brevkassespørgsmål af
emily
15 år
min mor har været sygemeldt i 2 eller 3 år mener jeg og hen over 2022 er hun begyndt at drikke, hun kan drikke 2-6 øl dagligt, hun gør det om aftenen når hun tror jeg sover men jeg kan høre hver gang hun åbner en dåse og så når kl er omkring midnat begynder hun at gå rundt i huset og lave alt muligt jeg ikke ved hvad er, kan høre at hun nogle gange skubber sig og af døre til vores badeværelse hvis hun er på vej ud fra soveværelset, jeg er bange for at forlade mit værelse og sove her når hun er fuld fordi jeg er bange for hun bliver sur hvis jeg går ud eller at hun går ind på mit værelse og kigger på mig sove, hun har gjort det før og jeg må ikke låse døren til mit værelse, jeg kan ikke rigtigt lide at være hjemme så derfor tilbringer jeg en del tid hos min kæreste hvis mor bare har sagt at jeg må være der hele tiden hvis jeg behøver det, det har været en stor hjælp i weekender og sådan at kunne komme væk men jeg får langt fra nok søvn i hverdage og falder i søvn i timerne fordi jeg ikke får sovet herhjemme, hvad kan jeg gøre?

Svar:
Kære du
Hvor er det godt at du skriver ind, og fortæller lidt om hvordan det er at være dig!
Det er tydeligt at mærke i dit brev, at det er bare rigtig svært hjemme hos din mor. Det er samtidig bare slet ikke ok, at det skal være så svært, og at du ikke føler dig tryg!
Er der mon nogen der ved, hvordan du går rundt og har det, og at din mor har et misbrug?
Jeg tænker det er super vigtigt at du ikke går alene rundt med det, da det er alt for meget at gå alene rundt med. Samtidig ved jeg også at det er mere end ualmindeligt svært at turde sige højt til andre, for hvad vil der ske, hvis du siger det?!
Derfor vil jeg meget gerne give dig nogle muligheder for nogen at tale med.
Først nogle anonyme muligheder:
www.gruppechat.dk er et anonymt rum, hvor du kan møde andre unge, og hver torsdag er der en chat, særligt for unge der lever som pårørende til en eller flere i misbrug. Jeg tænker det kunne være hjælpsomt for dig, at møde andre unge, der kender til nogle af de følelser og tanker du går rundt med. Både i Bruschatten men også nogle af de andre gruppechats der er!
www.ungbrus.dk tilbyder også anonyme chats til unge, hvor man kan tale med en rådgiver fra brus. Alt efter hvor du bor i landet, findes der forskellige muligheder for at få IRL samtaler med nogen der kender til det at leve i en familie med misbrug.
En anden mulighed er at kigge på headspace.dk og se om der ligger et center i nærheden af dig. Du kan komme ind fra gaden og få gratis samtaler, hvor du kan tale i et trygt rum om det der er svært for dig. De vil have mulighed for at hjælpe dig til mere hjælp, hvis der er brug for det.
Jeg er glad for at læse at du har en kæreste du er glad for og tryg ved, men du skal også gerne kunne være i dit hjem hos din mor og være tryg her!
Har du nogensinde mon kunne tale med din mor om hvad det gør ved dig, at hun har det her misbrug?
Der er så mange ting jeg virkelig gerne vil spørge dig om, og skrive til dig, men samtidig er det også bare så vigtigt, at du får talt med nogen så du ikke går alene med alt det her. Derfor håber jeg virkelig at du vil kontakte nogle af de nævnte steder og få åbnet op for alt det svære, og få nogle værktøjer til at håndtere det på, men også bare at have et trygt sted, hvor du kan tale om det der fylder for dig!
Jeg sender dig rigtig mange tanker og mod til at tage kontakt til nogle af de her steder!
Mange hilsner Rose