Teenagelivet
brevkassespørgsmål af
Bastian
14 år
Hej er en dreng på 13 men grunden til keg har sagt 14 er fordi jeg bliver 14 om 17 dage fra når jeg skriver dette. Er en dreng der har haft et svært liv i mange år bor på bosted og har gjort det siden 2016 og det er en time væk fra mine forældre og syntes det er alt for lang tid er også meget deprimeret da det her bosted bare ikke er det rigtige sted for mig havde også min første magtanvendelse her ude har boet på det her sted siden marts det var i mandags har også fået sår efter det Jeg føler mig som en sindssyg sa det er for psykisk syge og det er jeg ikke min far har dog adhd men altså. Pls svar hurtigt

Svar:
Kære dreng på 13 år
Puha det lyder ikke til at være særligt sjovt for dig at være i. Hvor er det godt du skriver ind.
Når jeg læser dit brev, kan jeg ikke undlade at tænke på, at du virkelig har brug for nogen at tale med, som kan hjælpe dig igennem det her, og se om det er det rigtige sted du er anbragt.
Du har en alder hvor du har ret til at have en advokat, hvis du er anbragt med tvang. Mon du ved det? Her kan disse ting være enormt vigtige at fortælle advokaten om, hvis du har en sådanne.
Derudover tænker jeg, at du kunne have god gavn af at få en bisidder, som er dit talerør og kan hjælpe dig med at tale med kommunen om din sag og om du er anbragt det rigtige sted. Har du sådan en med til møderne med din sagsbehandler? Ellers vil jeg virkelig anbefale dig, at du kontakter Børns Vilkår  for at få en bisidder. Det er din person, hvor du kan tale med dem om, hvordan du går og har det, og de kan hjælpe dig med at få kontakt til din socialrådgiver og tale med denne.
Det er ikke meningen at du skal have det så svært, og det er så vigtigt at du får noget hjælp i din anbringelse. Du har flere rettigheder grundet din alder. Men alt det kan en bisidder hjælpe dig med at fortælle dig om. Fx muligheden for at få en bisidder.
En magtanvendelse er en rigtig svær ting at være udsat for, og det kan gøre rigtig ondt at opleve. Har de talt med dig om den magtanvendelse der var? Det er nemlig sådan, at du faktisk skal høres i det, og dine kommentarer skal noteres i registreringen af magtanvendelsen. Så hvis de ikke har talt med dig endnu, vil jeg anbefale dig, at du taler med din kontaktvoksen på bostedet og siger at du gerne vil have dine kommentarer med på den.
Jeg håber virkelig du vil tage fat i bisidderordningen og få hjælp til din sag, så det forhåbentlig kan blive lettere at være dig.
Hvis du kunne have brug for at tale med andre unge, så kunne www.gruppechat.dk være en mulighed. Der er forskellige grupper, hvor man kan møde andre unge i et trygt rum.
Mange hilsner Rose