holdt ude
brevkassespørgsmål af
john
15 år
Hej jeg er en dreng på 15 og den gruppe venner jeg er sammen med holder mig tit ude fx. når der er fester bliver jeg tit ikke inviteret.
der er også gange hvor jeg høre de har aftalt at lave en fest men jeg ikke måtte høre om det eller have noget viden om det, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Svar:
Hej John,
Øv altså! Det er aldrig rart at være den, der bliver holdt udenfor. Og slet ikke, hvis det er af mennesker man egentlig ser som sine venner.
Hvis du har mod på det synes jeg du skal overveje at konfrontere dem. Simpelthen sige til dem, at du føler de holder dig uden for, at du kan mærke, at der er ting og fester de ikke vil have dig med til, og at du synes det er pænt nederen gjort af dem. For det er det. Virkelig. Det er utrolig dårlig stil af dem. Og det må du gerne kalde dem ud på.
Det kan være enormt grænseoverskridende at konfrontere andre på den måde, så det er helt fair og også helt forståeligt, hvis du ikke har mod på det. Dog tænker jeg, at det er vigtigt at du gør et eller andet. Måske er der én fra gruppen, som du er mere tæt med end de andre, som du har tillid til, og som ikke i samme grad som de andre holder dig uden for, som du kunne snakke med? Det er altid en god idé at snakke med nogen om det, når man oplever ubehagelige ting, og han/hun vil måske ovenikøbet kunne hjælpe dig med at finde ud af hvad du skal gøre ved det.
Hvis du vælger at tage konfrontationen kan det også være rart at have en allieret. Når man skal tage den slags konfrontationer er det markant nemmere, og også mindre sårbart, hvis man ved man har mindst én person til at støtte én - mindst én person, som har ens ryg. Det gør det mere trygt, og man får også mere mod til at sige de andre imod - fordi man ved man ikke er alene. Hvis der ikke umiddelbart er en i gruppen kan det måske også være en ven, der ikke er en del af gruppen. Det kommer sig egentlig ikke så nøje hvem det er. Det handler mere om, at det er en du stoler på, og som er klar til at støtte dig.
Afhængigt af hvor længe det her har stået på, hvor længe det bliver ved med at stå på, om du tager konfrontationen med dem, og hvordan de i givet fald reagerer, synes jeg du skal overveje, om det er den rigtige vennegruppe du er i. For i mine ører lyder det ikke til at være nogle særligt gode venner, når de behandler dig på den måde. Venner skal gerne være nogen, der vælger én til og som man selv vælger til - ikke nogen, der holder én ude. Så hvis deres adfærd fortsætter synes jeg du skal overveje, om det er den slags mennesker du gerne vil have i dit liv. Og hvis du finder ud af, at det vil du ikke, så er det helt fair. For der er ingen, der fortjener at blive behandlet på den måde. Og det er vigtigt at du passer godt på dig selv, og reagerer når du mærker, at der er noget, der ikke er som det skal være - akkurat som du gør ved at skrive her.
Jeg håber du kan bruge svaret - held og lykke!
Mange hilsner,
Siv