hjemløs?
brevkassespørgsmål af
Mathilde
21 år
Hey Jeg overvejer kraftigt at tage til kbh igen og leve på gaden. Jeg har gjort det før og det er det eneste jeg har lyst til. Bare gå rundt, sidde og drikke øl, ryge en masse smøger og høre noget musik. Bare være der hvor der er flest mennesker og bare leve uden noget som sådan. Savner det sådan fra da jeg var hjemløs i kbh. Jeg bor ret langt fra kbh (ikke på eller ved sjælland), men kan næsten ikke være her. Mit liv går ned. Har btw PTSD og lige nu er der 7-9 ting der presser mig rigtigt meget og ved det ville hjælpe en hel del at bo på gaden og være væk fra tingene. Tror måske det er en dårlig overvejelse. Jeg studerer pt., men er ligeglad med uddannelse lige nu (ikke om en måned, bare denne lorte periode). Jeg kan faktisk overhovedet ikke se nogen ulemper ved at tage til kbh og leve på gaden af smøger og øl. Synes kun det kunne være mega dejligt (har jo erfaringer med det, så ved hvordan det er). Jeg synes jo det vil være meget rarere at bo på gaden i kbh lige nu, end alle andre steder jeg kan komme i tanke om. er så tæt på bare at gå ned og hæve en masse penge og så tage det næste tog til kbh, bor kun 400 meter fra banegården.

Svar:
Hej Mathilde
Ud fra det, du skriver, lyder det til, at du har det rigtigt svært lige nu. Derfor er jeg glad for, at du har haft mod på at række ud efter hjælp her i brevkassen.
Du skriver, at du overvejer at tage til København og bo på gaden. Og jeg kan forstå på det, du skriver, at det ikke er første gang, du har gjort det. Du skriver, at du har PTSD, og at der er en del ting, der presser dig lige nu. Og at det derfor ville hjælpe dig at bo på gaden, fordi du så ville være fri for de ting. Jeg kan ikke give dig noget klart svar på, om du skal tage til København eller blive, der hvor du er. Men jeg vil gerne dele mine tanker om din situation med dig, og så håber jeg, at de måske kan hjælpe dig til at blive mere afklaret om, hvad du vil.
Når jeg læser om dine grunde til, at du gerne vil bo på gaden, kan jeg ikke lade være med at blive nysgerrig på, om du mon oprigtigt har lyst til at bo på gaden, eller om det i stedet er et udtryk for, at du gerne vil være fri for de ting, som presser dig lige nu, der hvor du er? Om der er tale om et ønske om at bo på gaden, fordi gaden føles som dit hjem, eller et ønske om, at forsvinde fra alt det, der er svært lige nu?
Ud fra det, du skriver, har jeg på fornemmelsen, at du mest af alt gerne vil forsvinde fra det, der er svært lige nu. Du skriver blandt andet, at du lige nu er ligeglad med din uddannelse, men at det kun er lige nu i den her lorte periode. Derfor vælger jeg også at besvare dit brevkassespørgsmål ud fra den fornemmelse, jeg har fået. Det kan være, at jeg er helt galt på den - og så må du meget gerne skrive herind igen, hvis du har brug for et svar på det andet.
Du skriver ikke præcist hvilke former for ting eller problemer, som presser dig lige nu. Og derfor kan jeg ikke komme med konkrete løsninger på nogen af dem. Men måske var det forløsende i sig selv at få sat ord på de tanker, du har lige nu? Måske gav det dig lidt mere overblik over hvilke overvejelser omkring din situation, som du går med? Hvis du har brug for at tale mere konkret med nogen omkring, hvad du kan gøre ved de ting, som presser dig, er du velkommen til at skrive til os på SMS 25 80 60 60.
Det er helt normalt at tænke, at alting ville være nemmere, hvis blot man var et andet sted væk fra de ting, som skaber problemer for en. Men hvis man tænker over det, forsvinder problemerne så ved, at man vender dem ryggen? Eller er de blot ude af syne for en stund, indtil man bliver nødt til at vende sig om og stå ansigt til ansigt med problemerne igen? Du kan prøve at spørge dig selv om, hvorvidt dine problemer helt ville forsvinde ved, at du bor på gaden, eller om de blot vil blive udskudt eller skubbet til side for en stund? Eller vil der opstå andre problemer på sigt, som du også ville skulle løse?
Jeg kan godt forstå, hvis det er overvældende eller svært at stå ansigt til ansigt med de ting, som er svære. Du skriver, at der er 7-9 ting, som presser dig lige nu, og det, tænker jeg, er ret mange svære ting at stå med på én gang, især hvis du står alene med dem. Er det en mulighed, at nogen i din omgangskreds tager sig af nogle af de svære ting lige nu, så presset på dig bliver mindre? Et familiemedlem, en god ven eller veninde, en lærer eller studievejleder? Hvis presset på dig bliver mindre, kan det være, at du nemmere kan overskue og håndtere de ting, som er tilbage? Måske kan du besøge headspace, hvis der er et i nærheden af dig og få hjælp af dem?
Nogle gange kan det også være svært at få øje på løsningerne selv, fordi man er så optaget af det, som er svært og føles umuligt. Derfor kan det hjælpe at dele sine problemer med andre og få deres perspektiv på en situation. Nogle gange kan andre få øje på løsninger og alternative muligheder, som man ikke selv ville være kommet på.
Du kan også prøve at bruge denne trin-for-trin guide til at løse problemer, hvis du ikke har mod på at tale ansigt til ansigt med nogen om dine problemer lige nu.
Uanset hvad, du vælger at gøre, håber jeg på det bedste for dig og sender god energi i din retning.
De bedste hilsner
Marie