Udflåd
brevkassespørgsmål af
Ida
14 år
Er ikke sikker på om det er udflåd! Er en pige på 14, der ofte ser der er noget hvidt i mine trusser. Det er klistrede og størkner sent på dagen. Hvis det er udflåd bruger Skal jeg så bruge trusseindlæg og hvordan ved jeg når det kommer?

Svar:
Kære Ida
Umiddelbart så lyder meget sandsynligt, at det er udflåd, du ser i dine trusser. Det er helt normalt, og det er sådan set et tegn på, at din krop fungerer som den skal. Normalt er udflåd hvid eller gullig, og det er ikke noget, der som sådan har en lugt. Hvis ens udflåd begynder at ændre farve, eller hvis det begynder at lugte, eller man begynder at føle, at det klør, så kan det være en god idé at tale med f.eks. sin mor og måske lægen om det, da det så kan være tegn på bakterier. Men det du beskriver lyder helt normalt og almindeligt.
Hvor meget udflåd der kommer, det skifter fra kvinde til kvinde og kan også være forskelligt alt efter, hvor man er i sin cyklus. Om du skal bruge trusseindlæg er helt op til dig selv. Nogle synes, at det er rarest, andre har ikke mere udflåd, end at de bare kan skifte undertøj hver dag og så har det fint med det.
Man kan ikke vide præcis, hvornår udflåd kommer, da det ikke er udløst af noget bestemt, men bare kroppens måde at rense sig selv på, hvilket den gør løbende.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål! Ellers kigger du bare forbi igen :-)
De bedste hilsner,
Dagmar