hej
brevkassespørgsmål af
R
14 år
hej jeg er en dreng som hedder [Navn er fjernet pga. anonymitet] på 14 år og hver gang jeg klæder om så kan jeg se de andre er anderledes end mig. det har meget mere hår, og de er meget stærkere og højere end mig. jeg føler min som en eller anden lille svans eller sådan noget. jeg er kun 1.50 cm. høj, og de andre er alle sammen over 1.70 cm. men når jg ser dem så tænder det mig virkleig. derfor vil jeg gerne se ud som dem. de er virkelig flotte alle sammen, men det er jeg ikke ): hvad skal jeg gøre, og er jeg måske bøsse?

Svar:
Hej R,
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen. Det er bestemt ikke rart at føle sig anderledes, og jeg kan godt forstå, at du bliver lidt misundelig, når du ser de andre drenge.
Du spørger, hvad du kan gøre ved det. Der er ikke så meget at gøre ved den udvikling din krop er igang med, det kommer helt af sig selv og kan desværre ikke fremskyndes. Din krop udvikler sig i puberteten, du bliver f.eks. højere og får kønsbehåring. De fleste drenge går i puberteten omkring 13-års alderen, men det kan variere fra person til person. For drenge udvikler kroppen sig helt indtil, man er omkring 20 år. Det vil sige, at der er masser af tid til at vokse og udvikle sig, og forandringerne kommer ikke lige med det samme. Derfor må du væbne dig med lidt tålmodighed, selvom det kan være svært, når du ser de andre drenge. Måske er du lige på vej i puberteten og vil snart se, at der begynder at ske ting med din krop.
Det du har kontrol over, er dine tanker omkring dig selv og din krop. Jeg tænker, at det er en god idé at arbejde med at tænke mere positivt omkring din krop, også selvom den måske ikke er helt, som du kunne ønske dig lige nu. Selv drenge som er meget udviklede kan være usikre på sig selv og deres udseende, og du er langt fra den eneste, som oplever, at det er svært eller som ønsker at se ud som andre. Hvis man er glad for sig selv og sin krop, er det også det man udstråler. Det kræver rigtig meget energi at gå og tænke over, om man er rigtig eller forkert, og alle de negative tanker kan køre rundt, så jeg vil råde dig til at prøve at slippe de tanker lidt. Du kan prøve at finde 2-3 ting ved dig selv og din krop, som du er glad for, og så tænke på det, når du kan mærke, at de negative tanker og følelser dukker op.
Du skriver, at du bliver tændt af at se på de andre drenge, og spørger om du er bøsse. Det er helt naturligt, når man er ung, at være nysgerrig og også at blive tændt af det modsatte køn, fordi der er mange hormoner i kroppen og ens lyst er meget høj. Det behøver ikke betyde, at du er homoseksuel. Man kan også sagtens have fantasier om det modsatte køn, eller eksperimentere med sin seksualitet uden at være homoseksuel.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Jeanette