Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ganebøjle
brevkassespørgsmål af
Frida
12 år
1. Kan man bare tage sin ganebøjle ud når man vil? 2. Gør det ondt at få ganebøjle på? 3. Kan man se at man har den på? 4. Skal man have den på når man er til sport? 5. Tror i at de andre vil grine af mig hvis de ser mig med den på?

Svar:
Hej Frida
Mange tak for dine spørgsmål.
1. En ganebøjle er en aftagelig bøjle, som kan tages af og på. Man anbefaler at ganebøjlen bruges så meget som muligt for, at tænderne rettes hurtigst muligt. Derfor skal man helst kun tage den ud når man skal spise og sove.
2. Det kan godt spænde i tænderne i starten når man begynder at bruge ganebøjle, samt efter man har skruet på den for at udvide den. Nogle får også lidt ømme tænder i takt med, at tænderne rykker sig. Du må ikke opleve smerter i tænderne, så skal du i hvert fald tage kontakt til din bøjletandlæge.
3. Hvor tydelig din ganebøjle er afhænger meget af hvor meget metal der er omkring/foran tænderne. Så en ganebøjle er ikke usynlig men samtidig ikke lige så synlige som "togskinner".
4. Om du skal have ganebøjlen på til sport afhænger nok meget af hvilken type sport du dyrker. Du kan sagtens have den på til almindelig idræt. Men ellers ville jeg spørge din bøjletandlæge.
5. Jeg håber bestemt ikke, at der er nogen der vil grine af dig! Idag er det heldigvis meget normalt at have bøjle, og derfor vil der sikkert også være andre i din klasse/parallelklasse som har det. Prøv at tænk på hvor flot det bliver når du er færdig istedet for, at tænke på at hvad andre tænker om at du har bøjle 😊.
Jeg håber at du kan bruge mine svar. Held og lykke med ganebøjlen 💪
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen