Kan maven blive vant til en bestemt kost?

brevkassespørgsmål

Kan maven blive vant til en bestemt kost?

brevkassespørgsmål af
Carolina
20 år
Oprettet 3 uger 13 timer siden

Hej. Jeg vil høre om maven kan vænne sig til en bestemt slags kost, og om man i så fald fx kan give maven et chok hvis man stopper med denne kost? Jeg har været på kur i en måned nu, hvor det eneste kød jeg har spist har været kylling. Derudover har jeg spist rigtig meget grønt. Jeg har tabt mig 7 kilo og har dermed nået det vægttab jeg ønskede. Men i går var jeg så hjemme hos min mor og spise, og vi skulle have lasagne. En meget mild lasagne, da der også være mine små nevøer til stede. Men jeg oplevede at jeg hele aftenen efter at have spist lasagnen havde diarre og meget ondt i maven. Ingen andre oplevede det. Jeg tænkte derfor om det kan skyldes at jeg er stoppet med min kur, om min mave måske havde vænnet sig til kun at spise det jeg spiste? Jeg kan ikke se hvad det ellers skulle skyldes. Mvh. Carolina

Svar:

Hej Carolina.
Først og fremmest tak for dit gode spørgsmål. Der hersker faktisk blandet teorier lige om det emne. I udgangspunktet bliver kroppen ikke direkte udsat for et "chok" hvis man stopper med en bestemt type kost, da vi er "designet" til at kunne stort set "adaptere" til det vi bliver udsat for. Dog kan kroppen godt finde på at "nedregulere" og "opregulere" bestemte typer enzymer som kan have betydning for fordøjelsen af maden. Jeg tænker det også kommer anpå hvad lasagnen har indeholdt af ingredienser, fx oksekød, sauce osv som kan være lidt "tung" for maven, specielt hvis du har været på kur i en måned og udelukkende spist kylling som kød. Fordøjelsesessystemet kan vænne sig til rigtig meget, så i udgangspunktet bliver kroppen ikke udsat for et "chok".  Nu ved jeg ikke hvilken type kur du har været på, men hvis ikke man har spist gluten i lang tid, så kan kroppen nedregulere nogle "enzymer/receptorer", som har betydning for fordøjelsen, da lasagne indeholder gluten (lasagne plader). Det er ikke helt enkelt at svare på det spørgsmål, da der er så mange aspekter i det. Men jeg vil understrege at kroppen kan vænne sig til meget, og i starten "skal den lige lære igen at håndtere tingene".. Håber det giver mening.
Mvh
Khaled, læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål