Føler mig forkert
brevkassespørgsmål af
Linea
18 år
Hej Brevkasse. Jeg står lidt ved en skillevej ift. sociale medier. Jeg har brugt sociale medier siden jeg var under 10 år og har været meget afhængig af dem i mine teenage år. Det gik op for mig som 17 årig, dvs. lidt over et år siden, at sociale medier ødelagde rigtig meget for mig og gjorde mig meget fjern fra virkeligheden og jeg valgte derfor at slette min Instagram og TikTok som jeg brugte alt for meget tid på og faktisk aldrig kom nogle vegne i mit virkelige liv fordi jeg konstant var på dem og tænkte på at skrive med ligegyldige random mennesker som ikke engang kender mig eller ville bekymre sig om mig hvis jeg pludselig var væk, jeg fandt ud af at det var for overfladisk i hvert fald i det niveau jeg selv brugte det og at jeg hele tiden søgte noget jeg aldrig kunne finde. Jeg har beholdt facebook og Snapchat men kun med kontakt til de aller nærmeste, og vil ikke have flere sociale medier nu, så jeg bruger det kun til kontakt med de nære, ikke for at poste alt muligt eller gå op i likes, som jeg gjorde meget tidligere. Jeg kan generelt personligt mærke en KÆMPE forskel på mit humør og min generelle trivsel efter jeg har ændret min digitale adfærd, men jeg respekterer selvfølgelig også at andre stadig går op i det - det er bare ikke noget for mig længere. Jeg kan dog også mærke en "bagside" ved det, og det er at jeg oftere går glip af eller ikke er en del af det mine venner er en del af, især på Instagram. I starten da jeg valgte at fokusere mere på virkeligheden og droppe det digitale lidt mere, var det virkelig svært at få accept fra mine venner og det var svært at snakke med fyre fordi de altid spurgte om min insta som det første og det nærmest skulle være en selvfølge at man havde det. Men så mødte jeg en fyr for ca. et halvt år siden som havde det præcis som mig, som også havde lagt sociale medier bag sig og gerne ville leve lidt mere i virkeligheden. Han er lige lidt ældre (22) men vi er kommet rigtig godt ud af det sammen og især vores fælles holdning til blandt andet det her emne, var noget af det jeg følte førte os sammen. Vi er ikke officielt kærester endnu, men det har indtil nu lidt været på vej der hen af, for vi har snakket sammen hver dag, flirte og kysset lidt og været meget sammen og også snakket om at blive kærester. Men nu har han så pludselig valgt at lave både en TikTok og Instagram konto igen og har været på begge i et par uger. Han sender virkelig ofte Instagram links og jeg kan mærke at jeg føler mig virkelig splittet, fordi det fylder meget for ham, men på samme tid føler jeg mig lidt som en egoistisk kælling for at have det skidt med at han har fået insta og TikTok og bruger meget tid på det. Jeg kan jo selvfølgelig ikke tillade mig at blande mig i det og har derfor heller ikke sagt noget, men jeg kan mærke at følelsen bare ikke forsvinder, jeg føler vitterligt ikke at han er den samme længere og alt det, som jeg følte vi havde en connection omkring er bare væk nu. Han sender cirka 10-20 links til Instagram i døgnet, selvom han ved hvordan jeg har det med det. De gange vi har været sammen fysisk på det seneste har han også siddet på instagram rigtig meget og bare scrollet i flere timer, selvom jeg snakkede til ham. Jeg har sagt at det er okay at han sender dem og ser det, for selvfølgelig må han se/dele hvad han har lyst til, men jeg kan inderst inde ikke lade være med at føle at jeg ikke længere har samme følelser for ham, og jeg synes det er underligt at det skyldes noget så dumt som sociale medier, men alligevel fylder det jo så meget for ham, og modsat mig, hvor jeg netop prøver at få det til at fylde så lidt, så vil jeg jo ikke styre ham, men jeg kan heller ikke styre hvordan jeg selv har det med det. Jeg føler mig på den ene side både sart og mærkelig, fordi det jo bare er så normalt at gå op i, men på den anden side føles det også forkert for mig at fortsætte med at prøve at udvikle et forhold med ham fordi han er begyndt er gå op i det, som jeg i starten netop troede vi havde til fælles ikke at gå op i... Håber det giver mening og håber på at få et par ord tilbage om hvad i ærligt tænker om mine tanker. Jeg ville ikke føle at jeg var tro mod mig selv hvis jeg bare fulgte med og tvang mig selv til at synes det er fedt at gå så meget op i eller selv begyndte at dyrke sociale medier igen, men jeg vil heller ikke være hende der er på tværs eller hende, der ikke har lyst til at være en del af "fællesskabet", for det har jeg, men helst bare i det virkelige liv... Jeg har oplevet mit på sociale medier og føler ikke det fører til så meget. Vh. Linea

Svar:
Hej Linea,
Jeg forstår virkelig godt din splittelse. Både i forhold til om du skal eller ikke skal være på sociale medier, og også i forhold til om du fortsat skal forsøge at udvikle forholdet til den fyr du ser. Det er rigtig svært når man, som dig, gerne vil flere forskellige ting, som er i modstrid med hinanden. For mig at se er det vigtigste du kan gøre at være tro mod dig selv. Men jeg ved, at det er markant lettere sagt end gjort.
Hvis vi starter med at se på din splittelse i forhold til sociale medier, synes jeg virkelig du beskriver det fint: at du oplevede, at det tog for meget af din tid og opmærksomhed og derfor har lukket ned for det meste af det, men samtidig kan mærke, at det betyder, at der er meget du går glip af. Vi lever i en tid, hvor tilstedeværelse på sociale medier kan føles som et grundlæggende eksistensvilkår. Derfor synes jeg også det er stærkt, at du holder fast!
Og det bringer mig videre til din splittelse omkring forholdet til den fyr du ser. Du har oplevet at være stort set den eneste, der er gået imod strømmen, og har sagt "nej tak" til at være til stede på de sociale medier. Det kan føles meget ensomt og sårbart, og derfor er det helt fantastisk at møde nogen, der har det på samme måde som én selv. Derfor forstår jeg også godt, at det kan være svært for dig at acceptere, at han nu trækker i land igen, og vender tilbage til de sociale medier, som I ellers var fælles om at have sagt fra over for. Det du faldt for ved ham, og det der var jeres fælles ståsted, begynder stille og roligt at smuldre.
Den fornemmelse jeg får, når jeg læser dit brev er, at du er nået til at punkt i jeres forhold, hvor du er nødt til at gøre op med dig selv, om du kan leve med, at I er vidt forskellige i jeres tilgang til og brug af sociale medier. Hvor meget I har talt om, at I startede med det samme udgangspunkt, men at han nu har flyttet sig tilbage i den "anden lejr" kan jeg ikke tyde ud fra dit brev, men jeg får fornemmelsen af, at det ikke er meget. Du beskriver i hvert fald, at det er noget, der går dig på dagligt, at og de splittede følelser ikke forsvinder. Måske vokser de sig endda stille og roligt større? Uanset hvad synes jeg det er vigtigt, at I tager en åben, ærlig og kærlig snak om, hvor I hver især står. Det tror jeg også vil hjælpe dig til at blive mere afklaret om, hvad du reelt føler. Som jeg læser det går din splittelse nemlig på, at du holder af ham, men ikke bryder dig om hans brug af sociale medier.
I sidste ende er det kun dig selv, der kan mærke, om splittelsen er så stor, at det bliver en dealbreaker for dig. Men uanset om det ender i et brud eller i at bliver sammen synes jeg du skylder særligt dig selv, men også ham og jeres forhold at tale åbent om dine tanker og følelser.
Mange hilsner,
Stine