Jeg er bange for min kæreste er andetvalg
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej dig der svare mit spørgsmål Jeg er bange for jeg har gjort noget forkert og har måske virkelig dårlig samvittighed… Jeg har kendt min fantastiske kæreste i to måneder nu og er lige kommet sammen med hende, vi har det mega godt sammen, har en god kemi og personlighederne klinger.. mit problem kommer i at jeg før jeg mødte min kæreste havde en veninde jeg har kendt i lang tid jeg også havde et godt øje til, men valgte ikke st gøre noget ved, da hun havde en kæreste (nu ekskæreste) som også var en af mine venner samt at jeg ikke ville ødelægge vores venskab og at jeg ikke ved om hun ville have lyst til st være sammen med mig. Det fik mig til st tænke, at det er okay at være selvisk i den her situation og begynde at date andre piger, og finde en person jeg vidste der også vil have mig og finde Lykke et andet sted, selvom hun måske ikke ville være ligeså god som det veninden er/ville have været. Jeg føler nu vildt dårlig samvittighed om, om min kæreste nu er andetvalg for mig, selvom jeg aldrig ville have datet veninden og om det er noget man skal sige til min kæreste? Der var en periode hvor at jeg hellere så at jeg var sammen med veninden over kæresten men det var et tidspunkt, hvor min kæreste og mind relation ikke var udviklet på den måde som den er nu. Nu er min kæreste 100% første prioritet og vil nu også sætte hende over veninden (pga udviklingen i forholdet og mindsket kontakt til veninden) - men i princippet er hun jo mit andetvlag? Eller hvad? Ved slet ikke hvad jeg skal tænke, for jeg hsr ikke lyst til at aflslutte det med min kæreste. Skal jeg sige det til hende og hvordan finder jeg ud af situationen her? På forhånd tak for svar, håber det var nogenlunde forståeligt.

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret og har dårlig samvittighed over situationen. Det er helt naturligt at opleve komplekse følelser, når det gælder kærlighed og relationer. Det er vigtigt at huske, at følelser kan være komplicerede, og det betyder ikke nødvendigvis, at du har gjort noget forkert.
At du har haft et godt øje til din veninde, gør ikke at din kæreste er dit ’’andet valg’’. Du har taget beslutningen om at være sammen med din kæreste, fordi I har god kemi og stærk forbindelse til hinanden.
Du behøver ikke nødvendigvis at fortælle din kæreste, at du tidligere havde følelser for din veninde, især hvis det ikke længere påvirker dine følelser for hende. Hvis det er aktuelt, kan du vælge at være ærlig, men fokusere på, hvordan dine følelser har udviklet sig, og at din kæreste nu er din prioritet.
Her er en måde at tænke situationen på: Du har valgt din kæreste, fordi du føler en stærk forbindelse til hende, og det er det, der betyder mest. At have haft følelser for andre tidligere er en del af livet og behøver ikke at definere din nuværende relation til kæresten.
Det vigtigste er, at du fokuserer på dit nuværende forhold og de følelser, du har nu. Byg videre på det, og vær den bedste partner, du kan være. Det er normalt at føle sig usikker, men det betyder ikke, at din kærlighed til din kæreste er mindre værdifuld.
Jeg håber, dette kan hjælpe dig med at finde lidt klarhed og ro i dine tanker. Det lyder som om, du virkelig værdsætter din kæreste, og det er det vigtigste. Held og lykke med dit forhold!
De bedste hilsner
Camilla