Efterskoler og mobiltelefoner
brevkassespørgsmål af
Carsten
16 år
Hej Cyberhus. Jeg er nysgerrig på om ens efterskole må tage og beholde ens mobil hvis den forstyrre i en time? Min efterskole beholder min mobil i 7 dage uanset om jeg er på weekend eller ej, dvs. at tager de min mobil om torsdagen ja så får jeg den først igen næste torsdag uanset om jeg er på skolen eller ej. Jeg har diskuteret det med min gangleder nogen gange og jeg synes personligt ikke det er fair at vi ikke må få vores mobil med hjem i weekenden da de vælger at beholde den til de 7 dage er gået. Jeg har søgt lidt på nettet og hvis jeg læser det rigtigt så skal min efterskole give mig min mobil tilbage når undervisningen er slut? hvilket også betyder at de ikke må beholde min mobil i en weekend når jeg ikke er på skolen. Håber i kan hjælpe :)

Svar:
Hej Carsten.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om din efterskole gerne må beholde din mobil i flere dage og henover en weekend. Skolen må gerne tage elevers mobiler i løbet af undervisningen, da det er skolen, der bestemmer ordensreglerne på skolen, og hvis de vurderer, at en mobil kan være forstyrrende for undervisningen, så er de er deres fulde ret til at inddrage den. Men mobilen skal afleveres tilbage, når undervisningen er slut. Det har Folketingets ombudsmand fastslået i 2009 - du kan læse mere her. Det kan dog være lidt anderledes på en efterskole, da det ikke nødvendigvis er helt tydeligt, hvornår undervisningen slutter. Mange efterskoler har regler for brugen af mobiler generelt for ens ophold på skolen og ikke kun i løbet af undervisningen. Måske det står formuleret i deres politik eller den kontrakt, du og dine forældre har underskrevet, da du blev indskrevet på skolen. Jeg vil dog mene, at skolen ikke har ret til at beholde mobilen henover weekenden.
Jeg håber, du kan bruge mit svar videre i din dialog med skolen, og at I finder ud af, hvad der er op og ned ift. skolens regler for mobiler.
Mange hilsner
Pernille