Sendt en andens billede
brevkassespørgsmål af
Sofia
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14, som har skrevet med en fyr i noget tid. Jeg har aldrig før været så glad for en dreng, og han betyder virkelig meget for mig. Vi skriver sammen hver dag, og er meget ens.
For noget tid siden, fortalte jeg ham min rigtige alder da jeg havde løjet om det. Han tog det pænt, men han havde fået det lidt svært ved at stole på mig.
I går skulle jeg så sende et nyt billede af mig selv, så jeg ville nogle. Jeg tænkte jeg gerne ville finde et i bikini bare fordi det kunne være sjovt osv. Jeg havde så ikke et, og var helt ude af den og fandt en jeg kenders profil på instagram og sendte et Bikinibillede hun har lagt op til ham. Han sagde det var fint, og jeg sendte ogs et af mit ansigt.
Ca. 5 min efter skriver han, at han er meget vild med mit billede meget ironisk, og sender så det billede fra hende ders instagram. Han havde så fundet hendes profil, og fandt ud af at det ikke var mig på det billede.
Han blev meget skuffet over mig, og ignorerede mig hele aftenen. Når vi sådan diskuterer plejer han altid at svare dagen efter, men i dag da jeg sendte ham en snap åbnede han den bare uden at svare.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg er vildt bange for at han aldrig tilgiver mig eller har droppet mig helt. Eller om han kunne finde på at blokere mig. Jeg ved heller ikke om jeg bare skal vente til han måske skriver noget eller om jeg skal skrive en lang undskyld besked.
Tak på forhånd.

Svar:
Hej Sofia.
Det lyder til, at du er virkelig vild med ham fyren her, og når man er rigtig glad for en, så kan man godt komme til at gøre nogle dumme ting uden at tænke sig om. Det har de fleste, der har prøvet at være forelsket, gjort.
Det er selvfølgelig ikke en særlig god idé at lyve om sin alder, eller at bruge en andens billede, hvilket du helt sikker også godt ved, men sket er sket, og du kan ikke ændre på det. Men der var en grund til, at du gjorde det, nemlig fordi du gerne vil have, at han også godt kan lide dig. Det er meget almindeligt at man overdriver om forskellige ting til den person, man er vild med. En lille hvid løgn skader som regel ikke, men det er vigtigt at vide, hvor grænserne går. Og det gør det fx ved at lyve om noget grundlæggende som ens alder og udseende. Så derfor synes jeg, at det var rigtig godt og flot af dig, at du fortalte ham om din rigtige alder. Og måske du også havde fortalt ham sandheden om billedet, hvis du havde haft muligheden, for det lød til at det var noget, du gjorde uden at tænke dig om. Men det ændrer selvfølgelig ikke på, at det ikke var en god idé at gøre, og det er forståeligt, at han blev skuffet, for det er ikke rart at blive løjet for. Men igen, du er bare et menneske, og alle begår fejl.
Giv ham en forklaring og undskyldning
Men netop fordi han ignorerede dig i så lang tid, så tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé, hvis du skriver en besked til ham, hvor du forklarer dig og fortæller helt ærligt, hvorfor du gjorde det, du gjorde. Fortæl at du godt ved, at du lavede en fejl, og du fortryder det, men du panikkede, fordi du gerne vil have, at han skal synes godt om dig, men at det selvfølgelig ikke er en undskyldning for at bruge en andens billede - eller noget i den dur. Det er i hvert fald vigtigt, at han ved, hvorfor du gjorde som du gjorde, for ellers kommer han nok frem til sin egen forklaring, som nok ikke er lig med sandheden.
Giv ham plads
Når du har skrevet til ham, så må du nok acceptere, at han måske har brug for tid til at tænke over det, der er sket. Måske beslutter han sig for, at det ikke skal være jer, eller måske vil han gerne give jer en chance. Det er ikke til at vide, men hvis du skriver til ham, så har du gjort det, du kunne. Det kan være en idé at skrive til ham i beskeden, at du respekterer, hvis han har brug for tid til at tænke, og du ikke vil forstyrre ham, men at du selvfølgelig håber, at han vil give lyd fra sig, når han har fundet ud af mere om, hvad han vil med jer.
Distraher dig selv
Det kan være ulideligt at skulle vente på at høre på svar, særligt når man ikke ved, om det svar, der måske kommer, er positivt eller negativt. Derfor er det en rigtig god idé at holde sig beskæftiget, så du ikke ender med at sidde og kigge på telefonen i håb om, at han skriver. Så planlæg en masse aktiviteter med dine venner eller familie, gå nogle ture, lav en masse lektier eller andet, som kan distrahere dig. Og prøv at lad vær med at hør en masse trist musik, for det kan man godt have lyst til, når man har kærestesorger, men ofte gør det det hele værre. Omgiv dig i stedet med mennesker, du godt kan lide, og vær så tålmodig som muligt.
Jeg håber på det bedste for dig, og han tilgiver dig! Og hvis det ikke ender, som du håbede, så har du formentlig lært en masse, og vigtigst, at det ikke er en god idé at lyve om, hvem man er. Du er god nok som du er, og du behøver ikke at lyve eller bruge andres billeder for at bevise noget overfor andre.
Mange hilsner
Pernille