Fødselsdage

brevkassespørgsmål

Fødselsdage

brevkassespørgsmål af
Maja
21 år
Oprettet 6 måneder 1 dag siden

Jeg står og skal til at flytte hjemmefra nu her, og kan mærke at jeg allerede tænker meget omkring min fødselsdag nu jeg ikke længere bor hjemme. I min familie må man selv invitere til fødselsdag ved sig selv når man flytter hjemmefra, og det har jeg altid vidst. Sagen er den at mine andre veninder bliver inviteret hjem til sine forældre når de har fødselsdag, selvom de bor ude. Dette giver mig en fremmed fornemmelse i kroppen, for sådan vil jeg også have det. Jeg vil gerne inviteres hjem, da jeg nok inderst inde er bange for at ikke at være et barn mere uden ansvar, og at andre stadig bliver fejret anderledes. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, da jeg også har søskende som altid selv har sørget for fødselsdag, og derfor kan det ikke blive anderledes for mig

Svar:

Kære Maja

Det er helt forståeligt, at du har disse tanker og følelser i forbindelse med din kommende fødselsdag og din nye livssituation. Det at flytte hjemmefra markerer ofte en stor overgang i ens liv, og det er helt naturligt at føle sig lidt usikker eller anderledes i den forbindelse. Det er du langt fra alene om.

Først og fremmest vil jeg gerne sige, at dine følelser er vigtige, og det er en god ide at lytte til dem. Det er helt normalt i din situation at ønske at blive fejret og have sin fødselsdag markeret hos sine forældre, især når det er en tradition, du har set i din vennekreds.

For det andet vil jeg opfordre dig til at have en ærlig samtale med dine forældre om dine følelser og ønsker i forhold til din fødselsdag. Dine forældre er måske ikke klar over, hvor vigtigt og hvor meget det betyder for dig at blive inviteret hjem på din fødselsdag. Selvom du mener, at det ikke kan blive anderledes, så er jeg sikker på at dine forældre gerne vil støtte og hjælpe dig til at få den bedst mulige fødselsdag. Blot fordi man er vant til at gøre det må en måde, betyder det ikke, at det ikke kan ændres i fremtiden. Derfor er en ærlig samtale med din familie om dine følelser og ønsker en god idé. De vil sandsynligvis gerne forstå, hvordan du har det, og finde en måde at støtte og fejre dig, der er i overensstemmelse med din nye livssituation. Og om ikke andet kan en samtale med dine forældre højst sandsynligt hjælpe dig med at skabe klarhed omkring forventninger og traditioner i jeres familie.

Alle familier og vennekredse er forskellige og har allesammen hver deres traditioner og måder at fejre fødselsdage på. Det betyder ikke at jeres er mere eller mindre rigtige eller forkerte. Nu når du står og skal til at flytte hjemmefra, kan det også være en spændende mulighed at tage ansvar for sin egen fødselsdag og skabe sine egne traditioner og fejring, der passer til din nye fase i livet. Det betyder ikke, at du ikke længere er et barn, men snarere, at du bevæger dig ind i en ny fase af uafhængighed og ansvar. Og på denne måde kan du selv skabe og forme din fødselsdag efter dine ønsker.

Vigtigst af alt, husk at du stadig er værd at blive fejret, uanset hvordan du vælger at markere din fødselsdag. Dine venner og familie vil gerne fejre dig på den måde, der gør dig mest glad. Så følg dit hjerte, og husk, at det er din dag, og du fortjener at blive fejret på den måde, der føles mest meningsfuld for dig. Jeg ønsker dig alt det bedste.

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål