Anmeldt profil grundet stoffer

brevkassespørgsmål

Anmeldt profil grundet stoffer

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Hej Cyberhus :-) Jeg har et spørgsmål vedr. anmeldelse af ulovlig adfærd (stoffer) på nettet og dårlig samvittighed. Jeg beklager, hvis det er lidt rodet. For lidt tid siden var jeg inde på en datingside, som jeg tit er inde på. Der var der så en fyr, som skrev og spurgte, om jeg ville have noget "emma" (altså mdma) og vedhæftede et billede af det. Jeg valgte så at anmelde hans profil på datingsiden for "opfordring til indtagelse af stoffer", hvilket så resulterede i, at hans profil hurtigt blev slettet. Nu her er jeg så begyndt at få lidt dårlig samvittighed over, at jeg anmeldte hans profil. Jeg er bange for, om dem fra datingsiden måske har meldt ham til politiet, og det så har fået store konsekvenser for ham i hans "virkelige liv". For jeg er egentlig ikke så meget imod, at folk tager den slags, hvis de har lyst (eller jeg synes i hvert fald ikke de fortjener bøder/fængsel for det). Personligt tager jeg ikke den slags, men om andre gør, der plejer jeg at blande mig uden om i hvert fald mht myndigheder osv. Jeg har før prøvet, at folk henvendte sig med den slags, men der plejer jeg bare at sige nej tak og blande mig uden om. Så jeg kan ikke forstå hvorfor jeg denne gang anmeldte ham fyren. Men ja mit egentlige spørgsmål er, om det at anmelde hans profil til datingsiden kunne få konsekvenser for ham i det virkelige liv – altså om datingsider og andre "sociale medier" blander politiet ind i det, når folk anmelder profiler for ulovlig adfærd? Og hvordan slipper jeg af med min dårlige samvittighed? På forhånd tak!

Svar:

Hej og tak for dit anonyme spørgsmål.

Jeg vil rose dig for at tage et meget relevant spørgsmål op her i brevkassen. Salg af stoffer er, som du selv nævner, ulovligt og bør stoppes. Derfor synes jeg det er godt, at du endte med at anmelde hans profil. Uanset om man er tilhænger af narkotika eller ej, så er datingsidens formål noget helt andet end salg af stoffer. Derfor har du blot fulgt datingsidens regler og restriktioner.

Det er meget sympatisk af dig, at du efterfølgende har gjort dig nogle tanker om, hvad der er sket med ham. Dog er jeg ret overbevist om, at datingsiden udelukkende har lukket hans profil ned og ikke meldt det til politiet. For som jeg kan forstå på din besked, så er der ikke noget konkret bevis på, at han vil sælge det til dig, selvom meget dog tyder på det.

Du skriver ligeledes, at du gerne vil slippe af med din dårlige samvittighed. Det kan jeg godt forstå, fordi det er aldrig rart at gå med en knude i maven helt alene. Først og fremmest, så er det vigtigt at forstå, at dårlig samvittighed er en helt naturlig følelse. Det er fint at få dårlig samvittighed, når man har gjort noget reelt.  Dog er det træls, når følelsen overtager, selvom man har gjort det rigtige. I mine øjne er det blot et bevis på, at du er et godt menneske.

Mvh

Mathilde

cyberhusmathildes billede
Mathilde fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål