Får han automatisk rejsning?
brevkassespørgsmål af
Frida
15 år
Jeg er begyndt at tænke meget på min første gang. Nogen af mine veninder har haft den og jeg tænker jeg da nok også engang får den. Jeg tænker jo rigtig meget på det og der er jo 1000 ting man kan være i tvivl om. Altså fx hvis det nu er en dreng jeg skal være sammen med når det er, får han så automatisk rejsning når det er så vi kan gøre det? Altså når han fx ser min bare eller noget? Eller skal han hjælpes til det så vi kan gennemføre? Det er sådan noget af det jeg spekulere på. Ved ikk om i kan hjælpe?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå, at du gør dig en masse tanker om den første gang. Det vil jeg vove at påstå at alle gør. Både fordi man kan være nervøs og spændt, og så kan man også have så mange spørgsmål, og det er fuldstændig fuldstændig normalt. Og jeg vil også godt afsløre, at det er nærmest umuligt at vide alt om alt, i forhold til sex. Hverken inden første gang og heller ikke inden 1000’ende gang. Fordi der er så mange ting at lære.
I forhold til dine tanker om rejsning, så kan man overordnet sige, at det er utrolig forskelligt om det sker helt automatisk eller skal hjælpes igang af enten dig selv eller dig. Det kan fx være, fyren er nervøs og det kan påvirke rejsningen. Ligesom det kan påvirke dig hvis du er nervøs. Et godt råd til at slappe så meget af som muligt er, at sige, hvordan I har det. Også selvom I er nervøse eller måske i tvivl om noget. Det er faktisk helt okay at have blandede følelser i sådan en situation, hvor man skal prøve noget nyt. Og selv folk, som har haft sex mange gange, kan blive nervøse. Så det er det mest naturlige i hele verden.
Hvis du føler, du gerne vil klædes endnu bedre på, så er der masser af info og råd og forklaringer på sexlinien.dk https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/nu-ligger-vi-her og mange andre steder. Så du kan sagtens holde en masse inspiration.
Hvis du ender med at have sex, håber jeg din første gang bliver en god oplevelse. Husk dog selv og dine egne grænser, så har du i hvert fald en god forudsætning for at det bliver positivt.
De bedste hilsner
fra Mai