Krampe op under orgasme?
brevkassespørgsmål af
Mynte
16 år
Er det almindeligt at krampe op og ryste under en orgasme? Altså det er ikke en ubehagelig følelse og oplever den bestemt ikke hver gang men nogen gange. Jeg kan opleve det under onani hvis jeg bygger mig selv langsomt op og "snyder mig selv" nogen gange inden jeg gir los til sidst. Så kan jeg få en langvarig orgasme med krampe og rystetur hvor jeg er godt træt bagefter. Men det er dejligt nok. Jeg har også prøvet det nogen enkelte gange med min kæreste og så med en veninde under oral. Altså også med en slags krampe og rystetur og meget langvarig orgasme. Men normalt får jeg altså bare en helt normal orgasme. De andre hører lidt mere til sjældenhederne men de er jo rare når de kommer. Men er det almindeligt?

Svar:
Hej Mynte
Tak for dit gode spørgsmål her i brevkassen. Jeg synes det er et super relevant og spændende emne at tage op.
For at svare klart og tydeligt på dit spørgsmål, så er svaret ja - det er helt almindeligt at ryste, når man får en orgasme. Det sker, fordi musklerne i ens bækkenbund spændes op under en orgasme, hvorefter de frigives. Det kan godt give følelsen af, at man går i krampe. Men det er faktisk med til at skabe den dejlige følelse i kroppen, som man får efter en orgasme, når musklerne slapper af igen.
Samtidig kan orgasmer forekomme på mange forskellige måder. Nogle oplever, at de ryster, får kramper eller lignende. Andre kan opleve et spjæt og nogle blot en behagelig følelse indeni. Selvom det lyder som en kliché, så er "alle kroppe forskellige" og derfor reagerer man også forskelligt under sex eller onani
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Mathilde fra Cyberhus