Den er hele tiden i vejret
brevkassespørgsmål af
En dreng
13 år
Hej Jeg har et problem min pik er hele tiden oppe og stå synes det er mega træls. det er ikke altid fordi jeg tænker på noget med sex eller andet i det område og det er mega træls. er der noget der kan hjælpe eller er det bare at vendte nogen år? Jeg har også onaneret og har gjort det et stykke tid kan det have noget med det at gøre med at pikken er i stiv tilstand hele tiden jeg ønsker også at stoppe med at onanere så har i nogen gode tips der kunne hjælpe til at stoppe. Jeg ved godt det er normalt at onanere i min alder men ønsker lige at stoppe og vendte lidt endnu. Og nu til et helt andet punkt. Jeg har det altid svært ved at snakke med piger fordi jeg ikke er særlig god til det men det er ikke fordi jeg synes de er den jeg kunne tænke mig som kæreste men det er bare alle piger jeg ikke kan snakke med jeg bliver altid så genert og ved ikke hvad jeg skal sige til dem det er mega træls fordi alle de andre drenge for min klasse er mega gode til det så det er lidt øv at jeg er bare ham der næsten ikke kan sige et ord til dem. Er der en måde jeg kan blive bedre til dig uden det bliver alt for pinligt? Og er også lidt bange for at men stå og snakker med dem og så sker der det st den rejser sig uden nogen grund bare ved at lave ingenting for jeg gider ikke have at de tænker jeg er en eller andet mega klam person. Håber i kan hjælpe Og tak for alt det der er svar på her men havde lige brug for hjælp til mine ejen her jeg er super glad for at i har dette det hjælper mig så jeg tror også der er rigtig mange andre der også kan finde svar på ting her inde så tak for den gode hjemme side Hilsen en dreng

Svar:
Hej dreng
Jeg kan godt forstå at du går og tumler med de her ting, for det er vildt frustrerende når man ikke rigtig har kontrol over din krop, og man gerne vil være bedre til at snakke med andre, men samtidig synes det er vildt svært.
Lige præcis de her to ting er faktisk noget af det flest drenge skriver til os omkring, så jeg kan garantere dig, at du ikke er alene om at have det sådan. Men lad os hoppe ud i det.
Din pik bliver hele tiden stiv, og det er vildt irriterende. Jeg er ked af ikke at kunne give dig et råd der får det til at gå væk, for det kan jeg ikke. Jeg kan til gengæld fortælle dig at det er noget ALLE drenge på din alder oplever. Når man kommer i puberteten, og i resten af teenageårene har pikken bare sin egen mening om hvornår den skal være stiv, og der er ikke rigtig noget du kan gøre ved det. Til gengæld kan jeg love dig at det ikke er noget andre lægger mærke til eller tænker over, på samme måde som du selv gør. Lægger du tit mærke til at dine klassekammeraters pik bliver stiv, for det kan jeg garantere dig for at deres gør lige så ofte som du selv gør med din pik. Du højest sandsynligt svare nej, for vi lægger faktisk sjældent mærke til det, og ofte kan det sket ikke ses af andre.
Så når det sker for dig så husk at det er noget der er meget tydeligt for dig selv, fordi du kan mærke det, men med ret stor sandsynlighed helt usynligt for andre. Når du bliver lidt ældre, og du kommer længere i puberteten vil det ikke ske så ofte. Lige nu er det bare en del af den udviklingsfase din krop er i lige nu.
Det svarer også på spørgsmålet om onani og stiv pik har noget med hinanden at gøre, men for at være helt tydelig, så er svaret nej.
Onani er fuldstændig naturligt og langt de fleste mennesker gør det. Mange starter i 10-14 års alderen, og bliver ved resten af livet. Jeg ved ikke hvorfor du gerne vil stoppe? Nogle skriver til os at de føler skam over at onanere, og det tænker jeg faktisk mange kan genkende. Det handler måske om at det her med onani er sådan lidt tabu at tale om, hvilket virkelig er mærkeligt når nu det er noget de fleste mennesker gør.
Hvis du gerne vil skære ned, tror jeg det handler om at sætte noget i stedet, når du kan mærke at du får lyst. Løb en tur, hør høj musik eller gør noget helt tredje som får dig til at fjerne fokus på at du har lyst. Jeg er ikke sikker på at det er en god idé, fordi man kan komme til at bruge rigtig meget energi på at man ikke vil gøre noget, som i bund og grund er så naturligt og almindeligt, men du skal selvfølgelig gøre det der er rigtigt for dig.
Til sidst kommer vi til det her med at snakke med pigerne. Vi har allerede eværet omkring det med om de lækker mærke til at din pik bliver stiv. Det tænker jeg ikke de gør, så det er måske ikke noget du behøver være helt så bekymret for. Men derfor kan det jo stadig være vildt svært at finde ud af hvad man skal sige.
Lad mig lige stille skarpt på det du siger med at alle de andre drenge er vildt gode til at snakke med pigerne. Her er det altså lidt det samme som med din stive pik. Jeg kan garantere dig at de fleste at dine kammerater også føler generthed og tænker at de ikke kan finde du af det.
Når vi kigger på andre ser vi kun det de gør og siger, men vi kan ikke se alt det der foregår indeni. Når vi kigger på os selv mærker vi også alle tankerne og følelserne, så det er faktisk sjældent en god idé at sammenligne sig med andre. Man vil meget meget ofte komme til at føle sig usikker og tænke at de andre har meget mere styr på tingene. I virkeligheden har langt de fleste nogle af de samme tanker og usikkerheder. Vi ser dem bare ikke hos andre, men mærker dem tydeligt hos os selv.
Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert at sige til pigerne. Prøv at fokusere på ting I har tilfælles med dem eller den pige du gerne vil snakke med. Måske hører i det samme musik, griner af de samme ting eller måske har I delt nogle af de samme oplevelser på en lejrtur, i en time eller er eller andet helt tredje. Det handler rigtig meget om at skrue forventningerne ned, og ikke overtænke at det man skal sige skal være noget godt eller noget bestemt.
Og hey, pigerne....de skriver sjovt nok og spørger om hvordan de skal snakke med drenge, fordi de overhovedet ikke føler at de kan finde ud af det.
Alt det du oplever er fuldstændig almindeligt, og du er ikke dårligere til at snakke, eller mere genert end så mange andre. Men du føler det sådan, og det er altså noget som rigtig mange gør. Så der er ikke en manuel eller en bestemt metode til at blive bedre til at snakke med piger. Det handler om ikke at overtænke, og så bare prøve at give det en chance. Du kommer til at opleve masser situationer hvor du synes det er pinligt eller akavet. DET GØR ALLE, så lad det ikke stoppe dig. Du er perfekt som du er, og du har lige så meget at byde ind med som de andre drenge.
Mange hilsner Pedro