Fysiske problemer
brevkassespørgsmål af
K
20 år
Jeg har flere problemer omkring den nederste del af maven (alt har stået på siden jeg fik menstration da jeg var 13 i større og mindre graf) og tør overhovedet ikke og er mega bange for at fortælle alt til en læge. Jeg har meget svingende afføring. Jeg har rigtigt tit diarre. Min afføring er ildelugtende og har ubehagelige prutter. Har også forstoppelse jævnligt. Jeg får nogle gange ondt i ringmusklen/endetarmen når jeg har været på toilet. Jeg har mega ondt i min livmoderhals og kan ikke have en tampon i. Sex gør altid mega ondt og bliver svimmel og mit syn bliver ufokuseret. Der er under 7 cm fra skedeåbningen til livmoderhalsen. Jeg kan ikke lide sex. Selvom jeg bliver tændt og har lyst inden. Min klitoris sviger konstant, en gang i mellem gør den ondt og generelt MEGET ubehagelig, nogle gange så meget at jeg bliver nødt til at gå i seng. Kan kun blive stimuleret hvis en fyr rører. Hvis jeg gør noget selv føler jeg ingenting - har prøvet alt. Kan ikke få orgasme ligemeget hvormeget og hvordan jeg/en fyr prøver/gør. Føler ingenting ellers i skeden. Mine æggestokke gør meget ondt og har lændesmerter hverdag nogle gange voldsomme. Jeg har ingen udflåd og bløder konstant. Når det gør mest ondt fylder jeg et bind hver dag den seneste uge. Jeg bløder efter jeg tisser og udgangen af urinrøret sviger helt vildt og gør rimeligt ondt. Jeg har også vandladning tit og hvergang jeg drikker noget, er det som det ryger lige igennem. Jeg skal tisse helt vildt efter ca. 20 min. selvom jeg kun har drukket under en dl. vand. Jeg har meget appetit og kvalme og sure opstød minimum en gang om ugen. Jeg har haft så voldsomme smerter at jeg nogle gange får morfin af vagtlægen. Ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvordan jeg skal sige noget. Bliver tit svimmel, mit syn uskrapt og kan ikke fokusere, går tit ind i ting og folk. Kan overhovedet ikke holde balancen hvis jeg bare har drukket et par øl. Nogle gange når jeg går ser jeg først ting når de er mindre end 10 cm. fra mig. Mine ører bliver meget tit helt røde, er varme og jeg bliver også svimmel af det. Jeg kan ikke trække vejret særligt godt når jeg sidder eller ligger ned. Kan sagtens løbe hurtigt og langt (dette har været siden marts sidste år). Har tit høj puls nogle gange 140 selvom jeg sidder og slapper af. Nogle gange har jeg vågnet med en puls på 180 og har været indlagt med pulsen også på 180, hvor jeg ikke kunne komme til bevisthed. Jeg ryster tit helt vildt nogle gange, har ticks overalt på kroppen, kan få kulderystelser, selvom jeg for det meste har det varmt ellers. Jeg er begyndt at sove mere og være mere træt. Nogle gange bliver jeg fundet ukontakt bar hvor jeg nærmest har små kramper og hvis jeg kan reagere er det kun ved fysisk berøring, nogle gange meget hård. Hvis jeg bare falder ud eller mit hoved ikke kan føle ordentligt med, fanger hvad der sker hjælper det også med fysisk berøring fx hårde kram eller hvis nogle holder ved min arm eller ligger hånden på min skulder. Nogle gange kan jeg ikke høre efter hvis man ikke rører ved mig imens. Jeg drikker omkring 1,7 l. vand om dagen + det til måltider. Slår tit hovedet og får tit voldsom hovedpine.
Mine bryster har ingen nipples og er konstante ømme og har hårde ting.
Ønsker faktisk at få fjernet mit underliv og min klitoris pga ubehag. har meget testosteron. Har altid for højt leukocytter og monocytter, så jeg får at vide er lige meget. har for lav TSH.
Siden nytår har jeg haft afføring 4-6 gange om dagen. Har forresten ingen sexsygdomme, er ikke gravid og ca125 er på 21.
Jeg dyrker meget motion og har en sammenhængen hverdag.
håber jeg kan få respons eller lidt hjælp. På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Det lyder godt nok som mange ting du går og bakser med. Jeg synes det er flot hvis du kan få en hverdag til at fungere med så mange forskellige symptomer.
Det lyder som om din krop er i konstant alarmberedskab og at din hjernes evne til at filtrere signaler fra din krop på en eller anden måde er gået i uorden. Vi mærker alle adskillige signaler fra kroppen hver time, men normalt, når ens krop og sind er i balance kan man sortere alle de sigmaler fra, men når kroppen er i alarmberedskab/ kropslig stresstilstand mærker man dem tydeligt, bekymrer sig måske om det, hvilket ofte gør det endnu værre. Man kalder det for en funktionel lidelse i medicinsk sprog.
Jeg kan ikke komme i tanke om nogen sygdomme der kan give alle de symptomer du har. Det er jo sådan set godt, for det betyder jo også at du næppe fejler noget der er farligt. Men du har brug for noget hjælp til hvordan du skal tackle alle de signaler din krop sender dig.
Jeg vil tro at tilgangen skal være at forsøge at få vendt den onde cirkel til en god cirkel og at prøve af få nogle af dine gener bearbejdet, så du forhåbentligt bliver mere afslappet, herved tror jeg mange af de andre gener vil forsvinde af sig selv.
Hvis du skal få det bedre bliver du nødt til at åbne op for tingene overfor din læge. Ikke nødvendig på samme tidspunkt, men du bliver nødt til at fortælle om alle dine symptomer og ligge en plan for hvad der skal undersøges nærmere og hvordan I griber det an samlet set, så du kan få det bedre. Du skal ikke være bange for at sige det til din læge. Vi læger ser hyppigt personer som dig med mange forskelige gener og er vant til at håndtere det. Desuden har vi jo tavshedspligt.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du får det bedre.
Med venlig hilsen
Morten