Er bange for hvad det kan være
brevkassespørgsmål af
Milla
20 år
Hej
jeg har det her problem, at jeg i over 2 år har haft hævede ben typisk om aften og når jeg har været aktiv i løbet af dagen, og har ondt i mine lægge, igså når jeg hviler mine ben, sagen er den at gennem de sidste mange måneder er det blevet værre, altså mit ene ben er om aften tykkere end det andet, og man kan specielt se det ved mit lår og ankel, og mit knæ på samme ben bliver rød og varm, og det spænder i benet i hvile, og syntes min hofte er lidt øm alt sammen på samme, men de er begge hævet, den ene bare noget mere end den anden,
Jeg tænker lidt at det måske er noget overbelastning eller måske gigt, men er meget bange for at det er noget alvorligt, har i nogen ide om hvad det kan være?
mange hilsner Milla

Svar:
Kære Milla
Tak for dit spørgsmål.
Du skriver at du gennem 2 år har haft tendens til hævede ben, særligt om aftenen og med forværring den seneste måned. Når det har stået på så længe er det ikke lige til at sige hvad årsagen kan være, det kræver at en læge ser på dine ben og undersøger dem. Det kan skyldes dårligt blodomløb, muligvis en gigttilstand hvis hævelserne sker omkring dine led men det kan også være helt harmløst og ufarligt. Det er en god ide hvis du kan notere dig hvornår og hvor meget dine ben hæver om aftenen ved fx. at måle dem morgen og aften samt at tage billeder af det.
Med den nye forværring du beskriver og særligt når det kun er på det ene ben der hæver op, er det værste man kunne frygte en blodprop i benet. Det er sjældent, men en blodprop i benet kan gøre det svært har blodet at løbe væk fra benet og dermed give symptomer med hævelse, varme, rødme og ømhed. Man er i lidt øget risiko for blodpropper, hvis man fx. tager nogle bestemte typer p-piller. Hvis du fortsat har de samme symptomer/gener, så skal du endelig bestille en tid hos din læge snarest - også selvom vi er inde i en Coronakarantæne. Hvis du synes det er blevet meget værre, skal du i stedet ringe til 1813 med det samme. Uanset hvad er det helt relevant at gå til lægen med dit problem og få dine ben vurderet.
MVH Line