Skal ens forældre vide at man går til lægen hvis det er pinligt?
brevkassespørgsmål af
Lasse
14 år
Jeg jeg har i lag tid haft problemer med sved. Iser sved i røven. Og det er et mega problem for mig da det hele tiden er der. Dvs at hver gang jeg sætter mig ned et sted uanset om det er koldt eller varmt eller om jeg sveder eller fryser så sveder jeg sygt meget ved røven. Man kan se det på stolen når jeg rejser mig og på mine bukser. Det er et kæmpe problem og har prøvet en masse forskellige ting, men Der er intet der virker. Og nu kan jeg bare ikke klare det mere så jeg ville gerne prøve at kontakte en læge for at se om der er noget han kan gøre ved det. Problemet er bare at jeg ikke har fortalt det til nogen, og ville helst ikke fortælle det til mine forældre. Så ville gerne vide om jeg kan gå til lægen uden forældre og hvordan jeg kontakter min læge? Så ville jeg også vide at hvis min læge nu fandt ud af at en form for medicin ville hjælpe, ville han så have pligt til at fortælle det Til mine forældre???

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå at du er træt af din situation, og jeg tænker at det er oplagt at du kontakter din læge for at få nogle gode råd.
Som udgangspunkt kan du sagtens selv kontakte din læge, og du finder deres kontaktinformationer på dit sygesikringsbevis. Fordi du er under 18, så har din læge dog ikke tavshedspligt overfor dine forældre, så derfor er der altså en risiko for at dine forældre får besked om dit besøg. Det gælder særligt hvis lægen finder ud af at der er noget mere alvorligt galt, som kræver mere behandling. Ud fra din beskrivelse, vil jeg dog ikke tro at det drejer sig om alvorlig sygdom, selvom det selvfølgelig er rigtig træls for dig at opleve. Så mit bedste bud er at du kontakter din læge og fortæller om din situation, og spørger ind til om de godt kan undlade at fortælle dine forældre om dit besøg/dit konkrete problem.
Når det så er sagt, så synes jeg at du skal vide at selvom du synes det er en pinlig situation, så er jeg ret sikker på at dine forældre ikke vil betragte dig anderledes. De holder af dig uanset hvor meget eller hvorhenne du sveder, og hvis det kræver mere behandling, så kan de også støtte dig. Så jeg synes du skal overveje at fortælle dig om din situation allerede nu, selvom du synes det er pinligt.
Her til sidst vil jeg også anbefale dig at skrive om dit problem til vores lægebrevkasse. Der får du direkte kontakt til en rigtig læge, som enten kan fortælle dig mere om hvad de skal sige til dine forældre og hvad de kan undlade at fortælle, eller måske give dig en idé om hvad en læge vil komme med af løsninger på dit problem. Du skriver til lægebrevkassen, ved at vælge "Spørg Lægen" som kategori når du opretter dit spørgsmål.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlige hilsner,
Camilla