Shave fissen
brevkassespørgsmål af
Lærke
16 år
Hej.
jeg er en pige på 16år, som søger nogle tips. Jeg har en fast partner. jeg tænkte derfor på hvordan man hokser sig shavet. Allerede på anden dagen er det ligesom sandpapir. Det ofte på fjer dagen jeg kan shave igen.. derfor ville jeg høre hvad man kan gøre for fx at shave to dage efter, uden at bløde eller mange knupper?

Svar:
Hej Lærke,
Hvis du gerne vil være helt glat og blød hele tiden er du nok nødt til at barbere dig hver dag, da der lynhurtigt kommer små stubbe som du også har mærket. Men du har helt ret i, at det selvfølgelig hverken skal bløde eller give knopper, når du barberer dig.
For at undgå knopper og blødning er det vigtigt, at du har god hygiejne, når du barberer dig, og at du klargører huden ordentligt inden du går i gang.
Først og fremmest er det en god idé at sikre, at dit barberblad er helt rent og skarpt. Et nyt barberblad fjerner hårene nemmere end et gammelt, og du undgår bakterier, der nemt kan sætte sig i et gammelt blad. Så ikke noget med at bruge andres aflagte skrabere og blade. Det er vigtigt at du har dit eget, så du ved hvor gammelt bladet er, og så det kun er dine bakterier, der er på.
Dernæst er det vigtigt at blødgøre huden før du går i gang, for at undgå, at huden tager skade. For de fleste er det nok at bruge varmt vand til at blødgøre med (mange barberer sig under bruseren), men for nogle kan det være nødvendigt med en mild sæbe eller gelé. Her er du nødt til at prøve dig frem, for at finde ud af hvad der fungerer bedst for dig og din hud.
Når du så går i gang med at barbere, så er det vigtigt at starte med at barbere med hårene. Det vil nemlig mindske risikoen for knopper (også kaldet skægpest). Når du har barberet med hårene skal du blødgøre huden igen (med varmt vandt, mild sæbe, gelé, hvad end der passer bedst til dig), og derefter kan du barbere mod hårene. Når du slutter af med at barbere mod hårene sikrer du en tæt barbering og et blødt og glat resultat.
Det er vigtigt at have en rolig hånd, når du barberer dig. Ellers risikerer du at skære dig. Og så er det en god idé at undgå at køre bladet over det samme sted mange gange. For hver gang du kører bladet over huden skraber du et tyndt lag hud af, og jo flere gange du gør det, det samme sted, des mere irriteret vil huden blive. Så jo færre gange jo bedre, og jo roligere jo bedre.
Til sidst er det vigtigt, at du efterbehandler huden, så der ikke opstår irritation, svie eller kløe. Nogle bruger en mild fugtighedscreme, andre mandelolie, andre igen talkum, og andre igen noget helt fjerde. Det er helt individuelt hvad der passer til den enkelte, så også her er du nødt til at prøve dig frem, for at finde ud af, hvad der passer til din hud.
Jeg håber det giver mening, og at du kan opnå et resultat du er tilfreds med, og som hverken bløder, svier eller giver knopper.
Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv