Kan lige pludselig ikke komme!?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej
Jeg har været sammen med en virkelig dejlig pige et par gange nu, hver gang har jeg kunne komme ud over hende, og det er virkelig rart for os begge. Men sidste gang vi var sammen kunne jeg lige pludselig ikke. Hun prøvede også med et handjob og jeg onanerede selv, men det var ligesom om at jeg tænkte for meget på at det ikke kunne lade sig gøre.. Hun sagde at det var okay, men jeg er alligevel bange for at jeg næste gang heller ikke kan komme. Jeg ved ikke hvad der sker og hvad jeg kan gøre anderledes?

Svar:
Hej med dig,
Du kan tage det helt roligt: det er helt normalt, det du oplever. Det er rigtig godt du skriver ind og spørger til det, for der sidder uden tvivl rigtig mange andre fyre derude, som har oplevet det samme, men som ikke tør spørge, fordi de føler det er alt for pinligt. Men der er intet pinligt ved det. Rigtig mange fyre oplever pludselig ikke at kunne komme, og som oftest er det fordi de kommer til at tænke alt for meget. Enten tænke på, at nu skal de præstere, og nu skal de komme, eller også tænke på, at nu må det ikke gå galt, og "bare jeg nu kan komme". Begge dele vil som oftest have det resultat, at man tænker for meget og derfor ikke kan komme. Nogle mister også rejsningen.
Det kan være ennormt flovt og føles virkelig ubehageligt. For langt de fleste fyre er det et af deres største mareridt. Men frygt ej: langt de fleste har prøvet det. Og ofte sker det, når man er sammen med én man godt kan lide, og som man er følelsesmæssigt investeret i. Simpelthen fordi man har mere på spil.
Jo mere du bekymrer dig for, om det vil ske igen, des større er risikoen for, at det sker. Jeg tænker derfor, at det bedste du kan gøre, er at tage en snak med din pige om, hvilke tanker og bekymringer du har, og hvad det er du er bange for skal ske. Det kan fjerne noget af præstationspresset, og kan øge sandsynligheden for, at det ikke sker igen.
Udover at tale med pigen er det bedste du kan gøre at forsøge at tænke på noget andet. Det er markant lettere sagt end gjort, men det er alligevel forsøget værd. For jo mere du tænker på, om det nu vil lykkes dig at komme eller ej, des sværere vil det blive for dig at komme. Det er svært at aflede sine tanker fra noget de virkelig gerne vil tænke på. Især in the heat of the moment. Derfor kan det være en god idé, hvis du på forhånd lægger nogle strategier for, hvordan og hvor hen du vil lede dine tanker, når de begynder at vandre i den "forkerte" retning. Du kan fx begynde at fokusere på bestemte steder på pigen og hendes krop. Eller du kan øve dig i at mærke, hvor dejligt det er her og nu, i stedet for at tænke på det, der skal ske lige om lidt. Det kan være rigtig svært at aflede sine tanker. Men jo mere man øver sig, des nemmere bliver det.
Det kan også være en idé at have en regel om, at hvis du mærker dine tanker begynder at kredse om bekymringer, så tager I en pause. Og når så dine tanker er kommet på ret spor igen, så kan I fortsætte. Det er forskelligt hvad der virker for hvem, så du bliver nok nødt til at prøve dig frem. Problemet kan forsvinde ligeså hurtigt som det opstod, og når du tager hånd om det med det samme - som du har gjort ved at skrive her - vil det sandynligvis ikke stå på ret længe.
Jeg håber du kan bruge svaret, og at du snart kan komme igen.
Mange hilsner,
Siv