Hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 som har haft min mens i over et års tid nu den er ikke blevet helt regelmæssig endnu men det er noget jeg kan leve med.... Mit problem er at vi skal på bade ferie i Spanien om ikke så længe og er bange for at få den der.... Selv hvis så den bliver regelmæssig og for den er jeg ikke så tryg ved tampon, jeg bruger dem i dagtimerne men når det kommer til badning kan jeg ikke lide tampon....
Hvad skal jeg gøre.... Er kun 13 og p-piller er nok ikke løsningen før jeg bliver ældre
Håber i vil hjælpe cyberhus?!

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål.
Din uregelmæssige menstruation er helt normalt, især når du kun har haft menstruation i et år.
Hvad angår brug af tampon kan jeg godt forstå du er utryg, men du kan tage det ganske roligt. Din tampon skal nok holde tæt, også hvis du går i vandet. Hvis du er usikker kan du købe tamponer med ekstra sugeevne, og så skifte før og efter du har været i vandet.
Et alternativ til tampon er en menstruationskop, den sætter man op i skeden og så kan man bruge den op til 12 timer ad gangen.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Morten Sejer
Læge