Forestiller mig sorte skygger
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej
jeg er en pige på 14 år, og jeg har altid været ret mørkerad, men her for omkring 1 år siden var det blevet meget bedre.
men her for måske 1-2 måneder siden er jeg begyndt at forestille/se sorte skygger inde på mit værelse om aftenen når jeg skal til at sove. jeg føler at de kommer imod mig og prøver at tage fat i mig. det er virkelig ubehagligt.
her for sådan 3 uger siden stod jeg inde på mit værelse og var igang med at tage nattøj på, og så begyndte jeg at forestille mig de her skygger, og jeg blev virkelig bange, jeg følte at de var overalt.
jeg er bange for om jeg er  ved at blive skør.
så kan i måske have en forklaring på det?

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev. Det lyder ikke så rart, det du oplever. Jeg kan godt forstå at du bliver nervøs, når du får følelsen af at der er sorte skygger, som kommer imod dig og prøver at tage fat i dig. Det er svært for mig at sige, hvad der helt præcist kan være årsagen til det, men jeg kan komme med de overvejelser og tanker, som jeg fik, da jeg læste dit brev.
Du skriver, at du altid har været mørkeræd, men at det var blevet meget bedre for omkring 1 år siden. Eftersom du nævner dette, tænker jeg at du allerede gjort dig nogle overvejelser omkring, at de skygger du forestiller dig, når du skal sove, kan være relateret til din mørkeræd. Det er nemlig også min opfattelse, at dette godt kan hænge sammen. Det, at være bange for mørket, er en helt normal ting og faktisk noget, som ligger indkodet i vores natur. Rent biologisk har det faktisk været en fordel at være nervøs for mørket, da det var med til at afholde os fra at ende i en farlig situation - eftersom man ikke kan se ligeså godt i mørke, er det helt normalt at være mere på stikkerne og være ekstra opmærksom i mørke. Når du bliver bange for mørket tager dit overlevelsesinstinkt over og dine oplevelser af sorte skygger, kan være en måde hvorpå din hjerne prøver at få dig til at undgå eller få stoppet den "farlige situation" som den oplever, at mørket er.
Når det er sagt, så er det selvfølgelig bestemt ikke rart, at opleve at der er skygger der kommer imod dig og prøver at tage fat i dig. En mulig forklaring er, at det er en form for angst du oplever. Dette hænger godt sammen med det jeg skrev ovenover, da angst ligeledes er en slags overlevelsesmekanisme, som sætter kroppen i alarmberedskab og som godt kan være forbundet med din oplevelse af at "se" skygger. Når man oplever at være angst, og kroppen er i alarmberedskab, er sanseapparatet også ekstra meget aktiveret. Det kan derfor godt ske, at de sanseindtryk man får, opleves som ekstra intense og de kan også til en vis grad være "forvrænget". Det betyder ikke, at du er ved at blive skør. Det betyder bare, at du, fordi du bliver bange, er utrolig opmærksom på dine omgivelser og at din krop og hjerne er i "overlevelsesmode" og derfor oplever sanseindtryk hyperintenst. Nogle gange kan angst i forbindelse med en bestemt situation, også blive en slags selvopfyldende profeti eller en form for "vane". Det vil sige, at angsten opstår i den specifikke situation, fordi man har oplevet det én gang, og derfor ubevidst har en forventning om, at det samme vil ske igen, når man igen befinder sig i situationen. Alene denne ubevidste forventning, kan være med til at få angsten til at opstå igen. Nogle gange kan det altså også være en form for angst for angsten - fordi man har oplevet angsten én gang, og det var så ubehagelig en oplevelse,  bliver man bange for at opleve det igen, og netop derfor opstår angsten. Dette skriver jeg, fordi det lyder som om, at dine oplevelser af at "se" skygger er startet for 1-2 måneder siden og sidenhen er blevet gradvis værre. Det kunne muligvis godt forklares med, at du, efter du er begyndt at have de her ubehagelige oplevelser af skygger, er blevet bange eller angst for at opleve følelsen igen, og det gør, at din hjerne og dine sanser er endnu mere på stikkerne.
Eftersom jeg ikke kender mere indgående til din situation, kan jeg naturligvis ikke sige, om det er en form for angst, du oplever. Hvis du gerne vil have afdækket om der kan være tale om angst, eller om der måske er noget andet der ligger bag, kan du overveje at tale med din læge, som måske kan henvise dig videre til en psykolog. Hvis du oplever at det bliver ved og/eller bliver værre, synes jeg også du skal prøve at snakke med nogle om det. Det kunne også være en mulighed, at du prøver at snakke med dine forældre eller en god ven eller veninde om det. Måske kan de komme med nogle overvejelser, inputs eller ideer, som du ikke selv havde tænkt på. Under alle omstændigheder, kan det være en stor lettelse at få snakket med nogle om det - det kan måske gøre det lettere at finde ro og kontrollere tankerne og frygten for mørket.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid kan skrive herinde igen, eller benytte dig af vores chat, hvis du har brug for mere rådgivning.
Mange hilsner
Nanna