Frygt og tics?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Jeg har længe været bange for at gå alene hjemme, specielt om aftenen. Jeg tror det ligger til grunde i at vi for to år siden havde indbrud. Men det er begyndt at blive så slemt at jeg ikke tør falde i søvn og at jeg hører efter om der er lyde indenfor og udenfor. Mit hjerte begynder at slå vildsomt så snart jeg hører den mindste lyd omkring huset. en anden ting er at jeg er begyndt at få nogle underlige træk i nakken, noget ala tics, tror i det er grundet at jeg hele tiden er bange og at jeg bliver ked af det over de mindste ting? Det gør mig ked af det at min familie skal leve med at jeg konstant er ked af det og skal tjekke flere gange efter om alt er låst og lukket ordenligt inden sengetid.
Mvh. M

Svar:
Kære M.
Jeg kan godt forstå at du er bange og specielt i forhold til at i tidligere har haft et indbrud der måske har udløst din angst til at begynde med. Det er selvfølgelig svært at sige noget helt præcist om det lige præcis er indbruddet der er skyld i din tilstand herunder angst. Men et indbrud kan være et meget voldsomt overgreb, og der er ikke noget unaturligt i at det fylder rigtig meget efterfølgende. Mange mennesker der har oplevet indbrud ændrer pludselig vaner efter indbrudet og oplever pludselig en frygt som ellers ikke var der tidligere.
I forhold til din angst vil jeg anbefale dig til at tage kontakt til Angstforeningen som du finder her. Her kan du bl.a. få rådgivning via deres chat og telefon på 70 27 13 20. Hvis du føler for det, kan du også melde dig og deltage i nogle selvhjælpsgrupper hvor du kan møde ligesindede hvor i kan snakke og dele erfaringer indbyrdes i forhold til de situationer hvor i er præget af angst og hvordan det startede.
Derudover vil jeg anbefale dig at tage en snak med din læge i forhold til din angst og tics. Din læge har generelt mere viden og et større råderum ved at i han/hun i samarbejde med dig finder frem til årsagerne til din tilstand og måske henvise dig til fx psykolog hvis der er behov for det. Det vigtigste er at du får den hjælp du har behov for og som kan hjælpe dig bedst muligt på langt sigt.
Du er også velkommen til at skrive i vores chat som du finder her hvis du skulle sidde inde med flere spørgsmål.
Jeg håber du kommer igennem det og du må have al held og lykke med det hele.
Kærlige hilsen
Lima