Forelskede i en kvindelig kontaktperson
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
Jeg er en 17-årig dreng der er forelskede i min 34-årig kvindelig kontaktperson. Hun har gjort meget for mig, og hun er også meget smuk for en på sin alder. Hver gang hun taler alene med mig, kan jeg mærke en stor seksuel spænding der viser sig i hendes kropssprog (fx lægger hun en hånd på sin hofte og bøjer sit hoved til siden). Jeg får endda tit vådedrømme når jeg tænker på hende mens jeg sover. Det værste er, hun har mand og barn, så jeg ved, mine følelser for hende er urimelige. Jeg har haft disse følelser i 3 måneder nu og de er kun blevet stærkere. Hvad kan jeg gør for at kunne vokse fra hende?

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det bare godt du skriver. Og hvor er det stærkt af dig, at du godt ved, at du skal finde ud af en måde at komme videre på.
For som du selv siger, så dur det ikke. Og det er ikke fordi der er noget i vejen med dine følelser. Det er helt naturligt at blive forelsket i en person, der viser dig en stor portion omsorg. Især hvis du måske ikke har været så vant til det tidligere. Men det dur selvfølgelig ikke at gå og være forelsket i din kontaktperson. Derfor er det helt rigtigt og virkelig godt set, at du skal finde en måde at komme videre på.
Hvis en forelskelse ikke bliver plejet og dyrket vil den gå over af sig selv igen efter noget tid. Nogen gange kort tid, andre gange lang tid. Det bedste du kan gøre er derfor at prøve at fokusere din energi og opmærksomhed på noget andet. Det er naturligvis langt lettere sagt end gjort, dels fordi hun formentlig fylder en del i dine tanker og dels fordi du har jævnlig kontakt med hende, nu hvor hun er din kontaktperson.
Hver gang du mærker, at dine tanker begynder at handle om hende, tænker jeg, at du kan prøve at aflede dig selv, og tvinge dig selv til tænke på noget andet. Det kan være en svær øvelse, men jo mere du er bevidst om det og øver dig på det, des lettere vil det blive. Det kan også være en god idé at prøve at holde dig selv beskæftiget. Nu ved jeg ikke hvad du godt kan lide at lave, men hvis du nu har en hobby (gaming, crossfit, læsning, whatever) kan det også være en god idé at bruge det til at aflede dig selv og holde dig beskæftiget.
Du kan overveje at tale med dine venner om, hvordan du har det, og om at du er blevet forelsket i din kontaktperson. Måske har en af dem prøvet noget lignende og kan give dig et godt råd.
Hvis dine følelser fortsætter med at blive stærkere er du nok nødt til også at overveje at tale med din kontaktperson om det. Måske kan I sammen finde en vej ud af det. Dog skal du være opmærksom på, at det kan føre til, at hun vurderer at det er for hårdt ved dig, at hun er din kontaktperson, og du derfor får en ny kontaktperson.
Det er en svær situation du står i, men ikke en ualmindelig én. Det sker jævnligt, at unge bliver forelsket i deres kontaktpersoner eller andre nære voksne. Det sker fordi den voksne viser en oprigtig interesse i og omsorg for den unge. En interesse og en omsorg, som den unge måske ikke har været vant til at opleve. Så dine følelser er helt naturlige og helt almindelige, og er blot et tegn på, at hun er en dygtig kontaktperson, der er god til sit arbejde.
Jeg håber du finder en god vej ud af det.
Mange varme hilsner,
Siv