Bryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
jeg er nysgerrig efter at finde ud af hvor store mine bryster bliver og om de vokser mere. Min mor bruger en d-skål og begyndte først at bruge bh da hun var 17-18 år. Jeg er 16, snart 17, og jeg bruger en b-skål. Vokser mine bryster stadigvæk og er der sandsynlighed for at jeg får samme størrelse bryster som min mor?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan desværre ikke sige noget om, hvor store dine bryster bliver. Men det jeg kan sige noget om er, at dine bryster formentlig ikke er færdige med at vokse endnu.
Hos langt de fleste begynder brysterne at vokse når de går i puberteten, og er først færdige med at vokse omkring 20-års alderen. For nogle vokser de hurtigt i starten, og ikke så meget hen mod slutningen, og for andre er det lige omvendt. Og for andre igen er det en jævn kurve hele vejen.
Så der er altså en sandsynlighed for, at du får samme størrelse bryster som din mor. For størrelsen på brysterne er nemlig tildels arveligt. Men din kropsvægt og generelle sundhed spiller også ind på, hvor store dine bryster bliver. LIgesom med alt andet er det også godt for brysterne at spise sundt og motionere.
Mange hilsner,
Siv