Puff bars
brevkassespørgsmål af
A
18 år
Hej Cyberhus. Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig, da det nok meget er et juridisk spørgsmål, men jeg har desværre ikke kunne finde svar andre steder, så jeg tager chancen og håber at nogen hos jer måske kan give svar. Jeg ved godt at puff bars med smag (fx frugtsmag eller andet end tobak og mentol) er ulovligt at købe og sælge i Danmark. Min gode vens storebror har dog skaffet en del af dem med frugtsmag og givet nogen videre til min ven, som så har givet mig en gratis. Jeg ved selvfølgelig godt at det er bedst slet ikke at ryge, men nu hvor jeg har den bruger jeg den også til den er brugt op. Men mit spørgsmål lyder, er det også ulovligt at "have" en? Hvis jeg fx ryger på den i det offentlige og en politibetjent skulle se det, ville han så kunne give mig en bøde for blot at have den? Venlig hilsen A

Svar:
Hej A
Jeg kan godt  forstå at du er i tvivl, for de fleste der skriver om puffbars og andre lignende produkter, fortæller mest om det her med at de er ulovlige at sælge i DK.
Det er godt at du er opmærksom på, at de i virkeligheden er noget rigtig bras. Nogle forskere mener at puffbars kan være langt værre end almindelige cigaretter, fordi de kan indeholde rigtig meget nikotin, men alt det er du opmærksom på, så det vil jeg ikke gå mere ind i.
Du spørger om det er ulovligt at have en puffbar på sig, eller at besidde en puffbar, som det hedder på "lovsprog". Svaret er helt enkelt, fir det er ikke ulovligt, at have en enkelt eller to på sig, til eget forbrug. Det er heller ikke ulovligt at ryge på den, hvis man har den. Det er kun salget der er ulovligt.
Jeg håber du fandt svaret, du søgte.
Mange hilsner Pedro