Bange for at tabe mig (igen)
brevkassespørgsmål af
M.A.
19 år
Hej Cyberhus! Jeg er en pige på 19, snart 20, som har går igennem en ret svær tid, og håber på at få nogle råd med på vejen. Jeg har altid været kraftigt bygget, og har ikke været særlig fysisk aktiv det meste af livet. I folkeskolen gjorde jeg f.eks. alt jeg kunne for at undgå at være med til idræt i skolen, eller være så lidt med som muligt, fordi jeg syntes det var pinligt, at jeg var buttet, men det gjorde selvfølgelig bare problemet endnu værre. Jeg blev ved med at tage på og jo værre jeg fik det med mig selv, jo mere isolerede jeg mig op i teenageårene, gemte mig på mit værelse det meste af tiden og spiste meget usundt, fordi jeg var alene med mit problem og ikke selv var i stand til at se det i øjnene og gøre noget ved det alene. Men kort før jeg fyldte 18 (for snart 2 år siden) tog jeg mig sammen og tabte mig rigtig meget rigtig hurtigt. Jeg gik fra at veje 85 kilo til at veje 65 kilo på omkring et år. (Er 170 cm høj). Min sidste sommer var utrolig god, og jeg har aldrig følt mig så glad og i live, fordi jeg for først gang kunne gå i sommertøj uden at skamme mig over mig selv og folk omkring mig kunne mærke min nye glade energi. Det var nærmest følelsen af lykke! Men da sommeren så sluttede og det blev koldt og mørkt, var det som om, jeg fik “tilbagefald” eller fik en vinterdepression. Jeg kunne ikke længere se mening i at holde vægttabet og nå min idealvægt på 60 kilo, så jeg isolerede mig igen og tog på igen. Nu vejer jeg 75 kilo, så jeg har taget 10 kilo på igen bare siden sidste sommer. Jeg har absolut ikke haft nogen energi og jeg har været meget deprimeret og følt mig håbløs hele vinteren, men de få dage, der kommer lidt sol, bliver jeg virkelig energisk og får modet tilbage, så jeg er ret sikker på, at jeg har det man måske kan kalde en vinterdepression. Det skal også siges, at jeg er begyndt at tage ekstra vitamin D-piller, fordi mit tal er for lavt, og det har måske hjulpet lidt på humøret, men langt fra nok. Jeg glæder mig sindssygt til foråret, og vil meget gerne tabe mig igen, så jeg kan få endnu en dejlig sommer. Men det går jo ikke, at tage så meget på og tabe sig ligeså meget hvert år, bare fordi årstiderne skifter..! Efter mit vægttab sidste sommer, havde jeg fået en flot figur og ingen løs hud - men efter jeg har taget på, er det som om, jeg ikke er “tyk” på samme måde som før jeg var det, hvor kroppen nærmest var udspilet og jeg også fik nogle strækmærker, men nu er den nærmere udvidet, blød og blævret, de steder hvor jeg har meget fedt... Jeg er bare bange for, at hvis jeg taber mig endnu engang, at min krop denne gang ikke vil blive ligeså fast som sidste sommer, men at den vil blive helt blævret og løs. Det ser virkelig ikke godt ud lige nu, og jeg fortryder så meget, at jeg ikke holdte min flotte figur fra sidste sommer. :-( Hvad kan jeg regne med ved at tabe mig igen, og er der nogle råd til hvordan jeg undgår appelsinhud, løs hud og blævret mave? :/ Venlig hilsen M.A

Svar:
Kære M.A
Tak for din henvendelse her i brevkassen. Det lyder både mentalt og fysisk hårdt at skulle opretholde din idealkrop og idealvægt hele året rundt og jeg kan godt forstå, at du synes, at det kan være frustrerende. Det er helt naturligt, at man har områder på kroppen, som man er utilfreds med og ser som "fejl" på sig selv, som man ikke håber, at andre også ser som "fejl." Det er derfor helt naturligt, at du har det, som du har det.
Først og fremmest vil jeg rose dig for dit gå-på-mod. Hvor er det bare utrolig flot, at du har været handlekraftig og bragt dig selv ud af en situation, som du ikke var tilfreds med (ked af din krop og vælge at gøre noget ved det). Det er især flot, fordi det lyder det, at du har gjort det selv uden hjælp udefra. Det kan du være stolt af dig selv over, for en proces, som du har været igennem, kræver mod, vilje og ikke mindst vedligeholdenhed at opretholde processen.
Når det er sagt, så kræver det en del energi for kroppen at tabe sig 20 kg. på et år, som du har gjort, og det kræver meget energi at holde det samme niveau over et helt år. Det er helt normalt at få tilbagefald og det er også helt normalt at få store og længerevarende tilbagefald. Jeg kan godt forstå, at du er træt af dine tilbagefald, men husk på, at du også har en hverdag, der skal køre og derfor er der ikke noget at sige til, at du har haft svært ved at opretholde processen. Man kommer nemt til at dunke sig oveni hovedet, når tingene ikke går, som man vil, men ikke vær så hård ved dig selv. Du gør det så godt, du kan, under de omstændigheder, du har at gøre med :)
Som du selv skriver, så "går det jo ikke at tage så meget på og tabe sig ligeså meget hvert år, bare fordi årstiderne skifter." Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har overvejet nogle, der kan hjælpe dig med at tabe dig det, du gerne vil tabe dig og vedligeholde din vægt? Måske også én, der kan hjælpe dig med at finde en livsstil, som passer til dig som gør det til en livsstil for dig at leve sundt på en måde, der ikke bliver en konkurrence med dig selv? En personlig træner eller diætist måske? Jeg kunne forestille mig, at det ville være dejligt at gøre det "sammen med nogen" og samtidig have nogen, der kan holde øje med, at du taber dig og holder dig i form på en sund måde. Du lyder nemlig også til at have en sund tankegang og nogle gode refleksioner over, at du ikke vil tabe sig helt vildt og at du har en fornuftig tankegang om, hvad der er sundt for kroppen. Jeg tænker derfor, at det kunne være dejligt for dig at have dig nogen at støtte dig op af i processen. Eller måske kender du nogen, der kan hjælp dig med en holdbar madplan? Måske kender du én, der kan hjælpe dig med at lave et træningsprogram? Er det noget, som du kunne overveje?
I forhold til dit spørgsmål omkring, hvordan du undgår appelsinhud, løs hud og en blævret mave kommer jeg til at tænke på, om du styrke- og konditionstræner jævnligt? Ved at styrke- og konditionstræne, kan man opnå nogle fordele ift. at formindske eller komme af med appelsinhud. Når man styrke- eller konditionstræner gør man de muskler, der ligger under huden stærkere, fastere og større. Det får den overliggende hud til at stramme sig ud og på den måde kan det mindske, fjerne eller gøre de "buler", man har i huden mindre synlige. Styrke- og konditionstræning kan med andre ord stramme kroppen op på en måde, hvor løs eller appelsinhud mindskes eller forsvinder. Desuden er opbyggelsen af muskler effektive til at forbrænde fedt, fordi en øget muskelmasse mindsker den plads, der er til fedtet i kroppen. Giver det mening? Ift. styrketræning kan øvelser som squat, lunges og diverse øvelser, der rammer flere muskelgruppe være gode til at stramme op. Det er dog vigtigt at huske på, at man ikke kan fjerne fedt ved at  "punkttræne." "Punkttræning" betyder, at man f.eks. kun laver mavebøjninger for at få tabe sig på maven eller få en stram mave. Punktforbrænding udelukkende på eksempelvis mave, baller eller lår kan altså ikke lade sig gøre, men i dit tilfælde er der en masse underliggende muskler, der kan få huden til at fremstå mere glat. Det er derfor vigtigt at træne hele kroppen. Mon du er vant til at træning eller måske skal du starte op igen? Der er mange måder at få en effektiv træning på: I fitnesscenter (f.eks. på hold eller selvtræning), holdsport, dans, fodbold, håndbold, hjemmetræning med egen kropsvægt og elastik, osv. osv. Hvodan har du det mon bedst ift. træning? Det er vigtigt, at du finder den måde, der er bedst til dig, for på den måde bliver bliver træningen både sjovere og mere effektiv.
Jeg kan dog ikke love dig, at appelsinhud går væk gennem styrketræning, da det er forskelligt fra krop til krop, hvad der virker. Appelsinhud er fedt, der ligger i underhuden og der kan være genetisk forskel på, hvor nemt, man udvikler appelsinhud. Derfor kan genetikken også have noget at sige ift., hvor let og svært, det er at slippe af med appelsinhud på kroppen. Ikke desto mindre er styrketræning og konditionstræning én af de måder, man kan forsøge at slippe af med eller formindske appelsinhud.
Det er dejligt at høre, at du gennem solskin og D-vitaminer har fået mere energi og kommet ud af det, som du beskriver som en vinterdepression. Det er også dejligt at høre, at du glæder dig til foråret, for det er dejligt t have noget at se frem til :) Jeg håber, at du finder nogle metoder til at opnå de resultater, som du ønsker og husk på ikke at være så hård ved dig selv under processen. Hvis du igen får tilbagefald, så husk på, at de er en del af processen.
Varme tanker
Malou