Folk vil ikke lade mig gå
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hejsa. Jeg håber i vil tage mit problem seriøst og tro på, at det jeg siger er et alvorligt problem for mig og give mig et råd eller to med på vejen. Mit problem er, at jeg har kontakt med en del mennesker, primært af det modsatte køn, som det er gået op for mig, ikke er sunde relationer. Jeg har måske været dårlig til at vælge fra og været alt for tolerant og fastholdende. Jeg har flere gange besluttet mig for at afslutte det med flere personer, fordi de nedgør mig og får mig til at føle mig som en fiasko, på grund af min livssituation, hvor alle er mere succesfulde eller højere stillede end mig. Jeg kan ikke holde til det mere. Men når jeg prøver at afslutte det, bliver de her mennesker ved med at plage mig og forsøger at true mig og ødelægge mig endnu mere psykisk ved at fortælle mig, hvor dum og ond jeg er, fordi jeg ender forholdet med dem. De blackmailer mig og nedgør mig, for at jeg skal undskylde og blive. Det gælder flere mænd, jeg har haft kontakt med, som jeg bare gerne vil slippe af med, men de bliver vrede og nedgør mig, håner mig og forsøger at manipulere mig til at forblive i deres liv, når jeg prøver at sige, at jeg har brug for tid til mig selv. Det er decideret nærmest alle jeg kender lige nu, som gør det og behandler mig som om, jeg SKAL blive i deres liv, selvom jeg ikke vil og bare har brug for at arbejde med mig selv og mine psykiske problemer. Hvad skal jeg gøre for at få dem til at forstå? Og hvad hvis de aldrig stoppet eller rent faktisk gør mig ondt, hvis jeg bliver væk? Vh. S

Svar:
Kære dig
Jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til os, så du ikke skal gå alene med de oplevelser du beskriver. Jeg kan nemlig forestille mig at du må være utrolig frustreret over at føle dig nedgjort og manipuleret. Samtidig kan jeg læse en følelse af afmagt i det du skriver, fordi det virker som umuligt at slippe ud af, og måske du også bliver i tvivl om din egen ret til at sige fra. Frustration og vilje til at komme væk fra det der ødelægger, og samtidig afmagt over ikke at kunne, er to modstridende indre følelser, som hiver dig i meget forskellige retninger. Den splittelse er ikke god for nogen, og jeg tænker derfor - som du også selv skriver - at du skal have sluttet kontakten til de personer som ødelægger dig. På den måde kan du få den ro og den tid du har brug for, til at arbejde med dig selv.
Du skriver at du har forsøgt at sige fra, men at du hver gang bliver mødt af vrede. Jeg læser det sådan at du derfor bliver usikker på hvad du skal gøre, og så ender med at vende tilbage til de personer som gør dig ondt. Jeg synes du skal vide at du har al mulig ret til at sige fra! Det er kun dig der kan bestemme hvad du gerne vil have i dit liv eller ej, og uanset hvor meget de presser på, så skal du holde fast i det der føles rigtigt for dig. Når det så er sagt, så udtrykker du også bekymring for om du overhovedet kan komme væk fra dem, uden at det vil have alvorlige konsekvenser for dig, f.eks. ved at de gør dig ondt. Jeg kan nemt forestille mig at lige præcis den frygt, gør det endnu sværere for dig, og jeg vil prøve at beskrive nogle handlemuligheder, der kan hjælpe dig, når nu det ikke virker at sige fra.
Den første er at stoppe al kontakt. Det kan du enten bare gøre uden at sige noget, eller du kan skrive en besked, hvor du forklarer at du er nødt til at passe på dig selv, og at du ikke oplever at det er muligt når han/de er i dit liv. Meld klart ud med at du stopper kontakten, og at han/de ikke skal opsøge dig. Sørg så for at blokere personen. Tag også gerne fysisk afstand, f.eks. ved at tage ud til nogen du kan stole på i en periode. Det kan være en ven eller familie. Jeg ved godt at situationen med corona lige nu, kan gøre det lidt vanskeligt, men det er vigtigt at du passer på dig selv. Det er også muligt for dig at kontakte et krisecenter, og få lavet en aftale med dem. De har rigtig meget erfaring med at hjælpe kvinder der bliver udsat for psykisk eller fysisk vold. Du kan se en liste over de danske krisecentre her.
Hvis fysisk afstand ikke er muligt, og hvis du er bekymret for at personen vil møde op og blive f.eks. voldelig, så skal du kontakte politiet og sætte dem ind i sagen. Politiet er her for at beskytte dig, og i samarbejde med dem, kan du f.eks. få lavet et polititilhold, hvilket betyder at personen ikke må nærmer sig dig, uden at det så er ulovligt. I den forbindelse vil jeg, under alle omstændigheder, råde dig til at anmelde den blackmailing (afpresning) du oplever til politiet. Det er ikke lovligt at afpresse folk til at gøre noget de ikke vil, uanset hvad det er.
Det vigtigste er at du beslutter med dig selv, en gang for alle, at nu skal det være slut. Hold fast i at det er den bedste beslutning du kan træffe for dig selv. Det kan ske at du, efterhånden som det kommer lidt på afstand, begynder at tvivle på din beslutning, og måske får du endda lyst til at genoptage kontakten. Det vil jeg ikke råde dig til at gøre, fordi det kan komme til at genstarte hele situationen, og det kan være en god idé, allerede nu, at lave en liste til dig selv med nogle sætninger du kan sige til dig selv, hvis du begynder at tvivle. Det kan f.eks. være: Han nedgjorde mig og sagde jeg var dum og grim. Han manipulerede mig så jeg mistede troen på mig selv. Han truede mig med (Indsæt selv her). Jeg har brug for tid til mig selv uden andre holdninger. Jeg har brug for at passe på mig selv. Jeg fortjener bedre end det han gør ved mig. Osv. Så kan du, hvis tvivlen opstår, minde dig selv om hvorfor du tog beslutningen.
Her til sidst skal du vide, at du fortjener bedre forhold end det du har oplevet indtil nu, og du skal ikke bebrejde dig selv for deres handlinger. Du kan aldrig være grunden til eller skyld i at de er grove over for dig! Vi er alle ansvarlige over for vores egne handlinger, og det kan derfor aldrig være noget du gør eller siger som skal stå til ansvar for deres handlinger. Du kan kun stå til ansvar for dine egne handlinger, og det har du f.eks. gjort ved at skrive herind, og ved at tage beslutningen om, at de personer som er skadelige for dig og din sundhed, skal ud af dit liv. I den forbindelse vil jeg også råde dig til at kontakte Bryd Tavsheden. Det er en rådgivning som har specialiseret sig i psykisk og fysisk vold, og de har både en chat, brevkasse, telefon og et fysisk tilbud. De kan også hjælpe dig mere konkret med hvordan du kan være tydelig i din måde at sige fra på.
Jeg håber du kan bruge mit svar,  og jeg ønsker dig alt godt i dit arbejde med dig selv! Du fortjener at have det godt, og det her er et rigtig flot første skridt.
Kærlige hilsner,
Signe