Fitness
brevkassespørgsmål af
Hannibal
13 år
Halløj:)
Jeg er lige nu i en periode hvor jeg vokser en del. De sidste 5 måneder er jeg vokset fra 167 til 176, og det bliver ved. Jeg har altid været stærk bygget, og det vil jeg beholde. Men som jeg bliver højere bliver jeg også tyndere og tyndere og er bange for at ligne en pind fordi det passer ikke til mig. Min papfar siger det er usundt for drenge på min alder at løfte vægte, selvom jeg gerne vil bygge muskel. Hvordan skal jeg gøre det?

Svar:
Hej Hannibal.
Hvor er det godt, at du skriver herind i brevkassen og stiller dine spørgsmål omkring træning, før du eventuelt giver dig i kast med det!
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil beholde din styrke, nu hvor du er begyndt at vokse i højden.
Jeg kan godt følge, at din papfar siger, at det er usundt for drenge i din alder at løfte vægte. Måske siger din papfar det, fordi han gerne vil sørge for, at du ikke gør noget, der kan være skadeligt for din krop. Men du kan faktisk roligt begynde at lave noget styrketræning - det er bare rigtig vigtigt, at du udfører øvelserne korrekt, så du ikke får skader. Derfor vil det være en god idé at få hjælp eller vejledning til at lave styrkeøvelser korrekt. Du kan få hjælp til det af en personlig træner eller en fysioterapeut, eller måske finde nogle ordentlige træningsvideoer på nettet. Det kan også være, at du kender en voksen, som ved noget om træning og som kan hjælpe dig med det.
Jeg har fundet en artikel, som svarer på hvorvidt det er godt det er at styrketræne som barn eller ikke. Jeg linker til den her. Artiklen siger blandt andet, at det ikke er skadeligt for børn mellem 9-15 år at træne med vægte, og at det heller ikke kan forsinke barnets vækst. Men artiklen siger også, at det er meget vigtigt at få vejledning i, hvordan man træner, så man undgår at få skader. Du vil altså godt kunne begynde at træne nu, hvis får hjælp til og råd om hvordan du gør.
I Fitness World, som er en af de største fitnesscenter-kæder i Danmark, skal man være fyldt 14 år for at blive oprettet som medlem, og dette skal gøres sammen med en voksen der er fyldt 18 år. I dit tilfælde ville du så skulle vente til du er fyldt 14 år, før du kan starte. I Fitness DK skal man også oprettes som medlem i følgeskab med en voksen der er fyldt 18 år. Så der er forskellige regler for aldersgrænser i de forskellige centre. Du kan eventuelt gå ned i dit lokale center og spørger hvilke regler der gælder der. Alle fitnesscentre er dog lukket lige nu pga. Corona.
En mulighed er derfor, at du kan begynde at træne derhjemme, enten på stuegulvet eller ude i haven i det gode vejr. Der findes masser af gode øvelser du kan lave derhjemme uden brug af udstyr. Her bruger du i stedet din egen kropsvægt, hvilket også kan give nogle gode resultater. På YouTube er der mange forskellige træningsvideoer med egen kropsvægt, og der findes også forskellige trænings-apps du kan hente, hvor der også er træningsprogrammer med egen kropsvægt. Hvis du alligevel gerne vil bruge nogle redskaber, kan du fylde nogle nogle tomme flasker med vand eller sand, eller fylde en rygsæk med nogle tunge bøger.
Det bedste er, at finde den form for bevægelse og træning du synes er sjovest og som giver dig energi og glæde i hverdagen. Jeg håber, at du kan bruge svaret. God fornøjelse!
Kærlig hilsen
Gro.