Har svært ved at åbne mig over for andre ..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Loa.
Min selvtillid er ikke særlig stor på nogle punkter. Jeg har svært ved at åbne mig over for nye mennesker.
I min klasse, føler jeg mig lidt overset, og er blevet den stille type. Det med drenge har jeg det også svært med. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme i kontakt med dem. Når jeg er sammen med mine få rigtig gode veninder, er jeg fuldstændig åben og tryg!
Jeg håber du har nogle gode råd til, hvordan jeg kan blive mere ååben, og ikke mindst over for drenge ?

Svar:
Kære pige 16 år.
Du skriver, at din selvtillid er lav på nogle punkter og at du gerne vil have råd til, hvordan du bliver mere åben, ikke mindst overfor drenge.
Vi er alle forskellige. Nogle mennesker er meget åbne og kan tale med alle lige med det samme, mens andre er mere generte, og har brug for mere tid for at kunne åbne sig for et andet menneske.
Du er tryg og åben overfor dine veninder – og det er godt. Det skal du sætte pris på. Så måske du kan du øve dig sammen med dem på at blive mere åben overfor drenge og andre? Fortæl dine veninder om hvordan du har det og spørg om de har nogle gode råd eller om hvordan de komme i snak med andre.
Et andet godt råd er, at hvis du trænger til at styrke dit selvværd, så find ud af, hvad du er god til og dyrk det.
Du kan prøve at melde dig ind i en klub med andre unge, der deler en interesse du har. Det kan være en sportsgren, som du er god til, og som du kan dyrke med andre i en sportsklub eller noget tilsvarende i nærheden af, hvor du bor. Det er min erfaring, at mange finder et godt fællesskab og kammeratskab i sådanne klubber og måske også en kæreste.
Mit sidste råd til dig er, at du eventuelt kan prøve at logge ind på et af de mange internet communities. Her er der også god mulighed for at møde nye mennesker, også selvom man er lidt genert. Jeg vil anbefale dig DR´s Skum. Her kan du netop læse om, hvordan eksempelvis unge finder hinanden.
Har du brug for flere råd til, hvordan du åbner op og får det bedre med dig selv, så kan du også logge ind på vores ChatRådgivningen og tale med en af rådgiverne.
Mange varme hilsner
Loa