flere spørgsmål

brevkassespørgsmål

flere spørgsmål

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 1 år 1 uge siden

Hej Jeg har en mindre række spørgsmål. Jeg har i længere tid været "Bekymret" eller måske rettere sagt nysgerrig på nogle knække-knase lyde der kommer fra højre ankel. Disse lyde kommer når jeg drejer foden mod uret og er der hver gang. For et par år siden var jeg til almen kontrol på hospitalet hvor jeg stillede lægen spørgsmålet om hvad det kunne være lægen fortæller det er ufarligt og ikke gør noget så længe det ikke gør ondt. På daværende tidspunk gjorde det heller ikke ondt men i mellemtiden siden da er det begyndt at gøre ondt. Det genere mig ikke som sådan i hverdagen men jeg syntes du kunne være rart at få at vide hvad det skyldes. Venstre ankel kan ikke flekteres helt og gør pænt ondt når jeg prøver. Jeg kan ikke lægge fuld vægt i når står op så kropsvægten skal fordeles ligeligt til begge ben for at undgå smerter i venstre ankel. Det har været sådanne igennem langt tid. Hver gang når venstre ben strækkes helt ud kommer der en meget lille knæklyd i hoften uden smerte. Når jeg renser øre ved brug af vandpind sker der ofte det i det ene øre at når jeg er færdig med det så er det som om der er en blokade anart. Jeg kan absolut intet høre i det øre optil en dag efter jeg renser øre. Jeg kan hælde vand ind og ud i forsøg af at få evt. blokade ud. trække det yderste at øret fra hinanden for at prøve at opløse en blokade. Alt kan prøves uden held. Det går oftes væk helt af sig selv Jeg håber I kan svare på spørgsmålene Tak på forhånd.

Svar:

Hej og tak for dine gode spørgsmål :-)
Som jeg forstår det, så stiller du 2 spørgsmål

1) Ankelproblemer: Jeg vil bestemt mene det er ganske ufarligt, og specielt når dit ankelled hverken er rødt, varmt el. hævet. Mange af os genkender knæklydene fra knæet, hvor det er selve ledkapslen som engang imellem laver "knæklyde". Der er faktisk igangværende forskning i det, og man har opdaget, at leddet laver en form for "mikro-eksplosioner" når det knækker. Det er helt fredeligt, MEN, hvis du oplever smerter, synes jeg du bør få det undersøgt hos egen læge, og da det har stået på i en længere tid som jeg forstår det på dit spørgsmål, kan man overveje et røntgen af ankelleddet, hvis det giver mening :-) Jeg synes bestemt ikke du skal være bekymret, og i virkeligheden vil jeg også mene, at denne problematik kan klares hos en fysioterapeut, som også har forstand på det.

2) Øreproblemer: Jeg vil til at starte med anbefales at du IKKE bruger vatpind til rens af øre. Det er med til at skubbe snavs længere ind i øret. Så hold dig fra vatpind. Desuden gøre brugen af vatpind, at din øregang og evt trommehinde bliver irriteret. Det er en tilstand som kaldes irritation af øregangen (på latin Exter otit), som meget vel kan være på grund af brugen af vatpind.
Umiddelbart hører jeg ikke at du har feber, og derfor kan du tage det helt roligt. Hvis jeg var dig, vil jeg først bruge at undgå brugen af vatpind, og se hvordan det går. Hvis du ikke oplever bedring, kan man altid få et tjek af ørerne, enten hos egen læge, eller hos en øre-læge, hvor det ikke længere kræver nogen henvisning. Man kan bare ringe og bestille en tid.

Håbert det var svar på dine gode spørgsmål :-)

Mvh

Khaled, Læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål