Penis lugt
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg har denne lugt bag forhuden som er virkelig slem. Jeg vasker mig grundigt uden sæbe og får fjernet alting og efter Badet er der ingen lugt men så næste morgen lugter den igen, der er ingen nakkeost eller noget, den lugter bare ide jeg trækker forhuden tilbage. Lægen sagde jeg bare skulle bruge meget lidt sæbe, men det har ikke hjulpet. Håber jeg kan få svar

Svar:
Kære dreng 17 år.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Lugtgener er desværre noget som de fleste oplever i mere eller mindre grad og kan skyldes dårlig hygiejne, forurening med bakterier eller ubalance i normalfloraen.
Det lyder som om du er meget omhyggelig med rengøringen og du beskriver ikke andre gener som fx udslæt, udflåd eller ligende. Jeg vil derfor give din læge ret i, at du formentlig har været “for grundig” med din daglige afvaskning af penis.
Når du bruger fast sæbe ved kønsdelene er det er meget sårbart sted, da det er meget afhængig af at normalfloraen eller mikromiljøet består, dvs at man ikke får vasket de “gode” bakterier væk, da det kan give plads til fx svamp eller andet. (Obs Dette gælder også i allerhøjeste grad ved piger og i skeden). Jeg vil derfor råde dig til i en periode ikke at vaske med sæbe dernede men bare vaske rent med lunkent vand for at se om mikromiljøet kan genoprettes og om det afhjælper dine lugtgener.
På denne måde vil du også bedre kunne se om der evt er opstået bakterier eller svamp på penis som i så fald skal vurderes og behandles ved egen læge.
Mvh læge Julie B